Rekrutacja w sektorze serwisu w branży medycznej i laboratoryjnej
  • Rekrutacja w sektorze serwisu w branży medycznej i laboratoryjnej. Kluczowe aspekty pozyskiwania i utrzymania talentów w 2024 roku

     

    Opieka zdrowotna rozwija się niezwykle dynamicznie, napędzana przez innowacje technologiczne, zmiany demograficzne oraz rosnącą świadomość społeczną. Kluczową rolę odgrywa w niej sektor serwisu, odpowiedzialny za utrzymanie sprzętu na najwyższym poziomie. Jego niezawodność i efektywność w bezpośredni sposób wpływają na diagnozowanie oraz leczenie pacjentów. Działy serwisu sprzętu medycznego i laboratoryjnego odgrywają więc kluczową rolę w zapewnianiu ciągłego rozwoju i innowacyjności branży medycznej. 

    Obecnie rekrutacja w tym sektorze staje się strategicznym wyzwaniem. Wymaga bowiem dostosowania się do specyfiki tej branży i zaspokojenia rosnącego zapotrzebowania na wysoko wykwalifikowanych specjalistów. Jak więc pozyskiwać i utrzymywać talenty w sektorze serwisu w branży medycznej i laboratoryjnej w 2024 roku? Swoimi spostrzeżeniami dzieli się Marcjanna Grzesiak, Senior Consultant Life Sciences w Devire. 

    Specyfika rekrutacji w serwisie branży medycznej i laboratoryjnej

    Rekrutacja w sektorze serwisu branży medycznej jest niezwykle wymagająca ze względu na potrzebę zrozumienia specyfiki sprzętu medycznego i laboratoryjnego, procedur bezpieczeństwa oraz rygorystycznych standardów branżowych. Działy HR muszą znaleźć kandydatów z odpowiednim doświadczeniem technicznym oraz zdolnością do szybkiego przyswajania wiedzy dotyczącej danego sprzętu. 

    Branża medyczna jest dynamiczna ze względu na jej innowacyjność, modyfikację paradygmatów opieki nad pacjentem oraz ciągłe aktualizacje przepisów. W obliczu rywalizacji o najlepsze talenty, sektor serwisu branży medycznej musi stosować więc nowoczesne strategie rekrutacyjne i podążać za wciąż ewoluującymi trendami. Tworzenie atrakcyjnych ofert zatrudnienia, wykorzystywanie nowoczesnych kanałów rekrutacyjnych oraz budowanie pozytywnego wizerunku pracodawcy to kluczowe elementy, które pozwalają przyciągnąć potencjalnych kandydatów. 

    Wiele firm medycznych oraz laboratoryjnych, prowadzących rekrutacje w sektorze serwisu, decyduje się na skorzystanie ze wsparcia zewnętrznych agencji rekrutacyjnych. Sprawdza się to szczególnie podczas specjalistycznych rekrutacji, w których poszukiwani są kandydaci o ściśle określonym doświadczeniu oraz w wyznaczonym regionie. W firmach rekrutacyjnych zatrudnione są osoby, które posiadają specjalizację branżową, dzięki czemu są w stanie lepiej zrozumieć wymagania specyficzne dla danej branży czy stanowiska. 

    W Devire dzięki naszemu doświadczeniu i rozbudowanej sieci kontaktów mamy dostęp do szerokiego kręgu specjalistów, którzy mogą być odpowiednimi kandydatami na trudne do obsadzenia stanowiska w sektorze serwisu branży medycznej i laboratoryjnej. Korzystamy z zaawansowanych narzędzi technologicznych, które wspomagają analizę rynku i poszukiwania kandydatów, co znacznie przyspiesza proces rekrutacji. Zapewniamy profesjonalne podejście do całego procesu, analizujemy doświadczenie kandydatów oraz zbieramy dane rynkowe dla naszych klientów.

    Nasza wiedza branżowa umożliwia dokładną ocenę kandydatów i stanowi gwarancję, że nie tylko spełniają oni stawiane przed nimi specyficzne wymagania, ale także posiadają wymagane umiejętności techniczne.

    Kogo poszukują pracodawcy w sektorze serwisu w branży medycznej i laboratoryjnej?

    Pracodawcy w sektorze serwisu w branży medycznej i laboratoryjnej poszukują kandydatów, którzy posiadają szeroki zakres umiejętności. Oprócz doświadczenia w serwisowaniu urządzeń medycznych i laboratoryjnych, kluczową rolę odgrywają: 

    Doświadczenie i wiedza

    Doświadczenie i kompetencje kandydatów ubiegających się o pracę w sektorze serwisu w branży medycznej i laboratoryjnej to kluczowe elementy, które decydują o jakości świadczonych usług. Osoby pracujące w tym obszarze powinny posiadać doświadczenie w pracy z różnorodnym sprzętem medycznym i laboratoryjnym. Ich umiejętności mają bowiem bezpośredni wpływ na prawidłowe działanie urządzeń, od których zależy bezpieczeństwo i komfort pacjentów, a także efektywność pracy placówek medycznych. 

    Umiejętności interpersonalne

    Oprócz wiedzy technicznej, pracownicy serwisu muszą wykazywać się doskonałymi umiejętnościami komunikacyjnymi i interpersonalnymi. Dział HR powinien skupić się na identyfikowaniu kandydatów, którzy potrafią efektywnie pracować w zespole oraz wykazują elastycznością w obszarze obsługi klienta. Jest to bowiem kluczowe w kontakcie z pracownikami placówek medycznych. 

    Znajomość środowiska medycznego

    Doświadczenie w pracy w środowiskach medycznych lub laboratoryjnych (np. w szpitalach, laboratoriach czy placówkach badawczych) pomaga w lepszym zrozumieniu stawianych przed kandydatami oczekiwań. Osoby, które posiadają takie doświadczenie, doskonale znają wyzwania, z jakimi mierzą się pracownicy medyczni oraz pacjenci. 

    Wyzwania rekrutacyjne w sektorze serwisu sprzętu medycznego i laboratoryjnego

    Wyzwania rekrutacyjne w sektorze serwisu sprzętu medycznego i laboratoryjnego

    Rekrutacja w sektorze serwisu sprzętu medycznego i laboratoryjnego niesie ze sobą szereg wyzwań, które wymagają specyficznych strategii oraz w pełni zindywidualizowanego podejścia. Do największych można zaliczyć: 

    Specjalistyczne umiejętności techniczne: Konieczność posiadania przez kandydatów wiedzy technicznej oraz doświadczenia w obsłudze i naprawie zaawansowanego sprzętu medycznego może stanowić ogromne wyzwanie rekrutacyjne. Dotyczy to zwłaszcza sytuacji, kiedy dodatkowo trzeba zawęzić obszar poszukiwań do bardzo konkretnej lokalizacji, co w znaczący sposób zawęża pulę potencjalnych kandydatów. 

    Znajomość języka: W przypadku firm działających na rynkach międzynarodowych lub obsługujących sprzęt pochodzący z różnych krajów, znajomość języków obcych (zwłaszcza angielskiego), jest niemal obligatoryjna. Język angielski wykorzystywany jest podczas specjalistycznych szkoleń z obsługi i specyfiki sprzętu, a także przy korzystaniu z instrukcji i uzupełnianiu dokumentacji. Przekłada się to bezpośrednio na ograniczenie puli potencjalnych kandydatów. 

    Konkurencja na rynku pracy: Firmom działającym w sektorze medycznym zależy na zatrudnianiu wysoko wykwalifikowanych pracowników oraz zapewnieniu im jak najlepszych warunków zatrudnienia. Ze względu na specjalistyczny charakter pracy w obszarze serwisu, konkurencja w pozyskiwaniu kandydatów jest naprawdę wysoka. Może to zdecydowanie utrudniać znalezienie odpowiednich kandydatów, spełniających szereg stawianych przed nimi wymagań. 

    Wysoki poziom odpowiedzialności: Praca w serwisie sprzętu medycznego często wiąże się z wysokim poziomem odpowiedzialności. Jakiekolwiek błędy mogą mieć bowiem poważne konsekwencje dla pacjentów. Dlatego rekrutacja musi uwzględniać nie tylko umiejętności techniczne, ale również aspekty związane z odpowiedzialnością zawodową. 

    Jak zapewnić stabilne środowisko i warunki pracy w działach serwisu w branży medycznej i laboratoryjnej?

    Utrzymanie stabilnych struktur organizacyjnych oraz zmniejszenie rotacji pracowników w działach serwisu w branży medycznej wymaga wielowymiarowego i strategiczne podejścia. Jest ono niezbędne do zbudowania silnego i zaangażowanego zespołu, który jest w stanie sprostać wyzwaniom niezwykle dynamicznej branży medycznej. 

    Oto kilka kluczowych obszarów, na których należy się skupić, aby osiągnąć te cele: 

    • Programy szkoleniowe i rozwój kompetencji stanowią kluczowy element strategii, której celem jest zmniejszenie rotacji pracowników. Aby bowiem sprostać dynamicznemu rozwojowi technologicznemu, sektor serwisu branży medycznej musi nieustannie inwestować w rozwój pracowników. Dostęp do szkoleń podnoszących kwalifikacje, kursów specjalistycznych oraz możliwość uczestnictwa w konferencjach branżowych nie tylko zwiększają kompetencje pracowników, ale także wzmacniają ich zaangażowanie i lojalność wobec pracodawcy oraz motywują do pozostania w firmie. Działy HR odgrywają kluczową rolę w identyfikowaniu potrzeb szkoleniowych pracowników oraz dostarczaniu narzędzi do ciągłego doskonalenia umiejętności. 
    • W sektorze serwisu sprzętu medycznego i laboratoryjnego jasno zdefiniowana ścieżka kariery i możliwości awansu zawodowego są kluczowe dla zatrzymania wysoko wykwalifikowanych specjalistów oraz zachęcenia ich do ciągłego rozwoju. Transparentność w kwestii kryteriów awansu i regularna ocena postępów są kluczowe dla motywowania pracowników do rozwoju i długoterminowej współpracy. 
    • Tworzenie kultury organizacyjnej opartej na szacunku, zaufaniu i otwartości oraz kreowanie przyjaznego środowiska pracy, które docenia i wspiera pracowników, może w znaczący sposób przyczynić się do zwiększenia retencji w organizacji. Firmy branży medycznej i laboratoryjnej powinny skupiać się również na promowaniu współpracy i poczucia przynależności. Czynniki te w znaczący sposób wpływają na efektywność pracy i satysfakcję pracowników. 
    • Otwarta, dwustronna komunikacja między pracownikami a kierownictwem pomaga zarówno w efektywnym zarządzaniu zespołem, jak i szybszym identyfikowaniu problemów. Stanowi również fundament, na którym można budować wzajemne zaufanie i szacunek. W rezultacie, firmy, które promują otwartą komunikację, często cieszą się niższą rotacją pracowników, gdyż zadowoleni pracownicy są mniej skłonni do poszukiwania nowych możliwości zawodowych poza organizacją.  
    • Badania satysfakcji i opinii pracowników mogą dostarczyć cennych wskazówek oraz rzetelnych informacji dotyczących obszarów wymagających poprawy. Analiza przyczyn, przez które pracownicy odchodzą z firmy, stanowi impuls do wdrażania niezbędnych zmian w organizacji.  
    • Odpowiednie narzędzia pracy i benefity (np. programy lojalnościowe, bonusy, opieka medyczna, system pracy dopasowany do potrzeb pracownika, elastyczne godziny pracy, służbowy samochód) w znaczący sposób podnoszą atrakcyjność miejsca pracy i są kluczowe dla utrzymania wysokiej satysfakcji pracowników. W znaczący sposób zwiększają bowiem ich motywację, zaangażowanie i lojalność. 

    Rekrutacja w sektorze serwisu w branży medycznej i laboratoryjnej w 2024 roku — podsumowanie

    W 2024 roku do rekrutacji w sektorze serwisu branży medycznej i laboratoryjnej należy podejść z odpowiednią dozą elastyczności i innowacyjności. Działy HR stoją bowiem przed trudnym wyzwaniem w pozyskiwaniu i utrzymaniu wykwalifikowanego personelu, który zapewni niezawodność, efektywność oraz utrzymanie wysokich standardów obsługi technicznej sprzętu medycznego w dynamicznym środowisku opieki zdrowotnej. Tylko wielowymiarowe i strategiczne podejście pozwoli znaleźć najlepszych specjalistów.  

    Szukasz sprawdzonej firmy rekrutacyjnej? A może szukasz najlepszych ekspertów do kluczowego projektu? Nasza specjalizacja to m.in. rekrutacja farmacji, sprzęcie medycznym i laboratoriach. Odkryj, co możemy dla Ciebie zrobić.

    O Autorce

    Marcjanna Grzesiak — Senior Consultant Life Sciences w Devire. Od niespełna 6 lat związana z rekrutacją w sektorze Life Sciences. Z sukcesem przeprowadziła wiele procesów rekrutacyjnych w branży medycznej, farmaceutycznej oraz laboratoryjnej. Miała również okazję testować swoje umiejętności rekrutacyjne w obszarze medycyny estetycznej. Posiada doświadczenie w wyszukiwaniu talentów na stanowiska specjalistyczne, eksperckie, managerskie i dyrektorskie. Wspiera swoich klientów w prowadzeniu rekrutacji do działów sprzedaży, marketingu, serwisu, przetargów, rejestracji oraz jakości. Ponadto specjalizuje się w poszukiwaniu pracowników do hurtowni farmaceutycznych i do laboratoriów. 

    Źródła wykorzystane w tym artykule: ¹Deloitte, Global Life Sciences Outlook, dostęp: 8.04.2024, Źródło.

    Znalezienie pracy w branży Life Science jako doświadczony profesjonalista wymaga wykorzystania sieci kontaktów, śledzenia najnowszych trendów i technologii oraz elastyczności w podejściu do możliwości zatrudnienia. Ważne jest także inwestowanie w ciągły rozwój zawodowy poprzez uczestnictwo w konferencjach i szkoleniach oraz zdobywanie certyfikatów branżowych. W branży dynamicznej jak Life Science, determinacja i otwartość na różnorodne możliwości są kluczowe dla sukcesu.

    Przedstawiciel medyczny, często nazywany również reprezentantem farmaceutycznym lub sprzedawcą farmaceutycznym, to osoba zatrudniona przez firmę farmaceutyczną, która jest odpowiedzialna za promowanie i sprzedaż produktów medycznych, takich jak leki, urządzenia medyczne lub sprzęt laboratoryjny. Kluczowe cechy, które mogą sprawić, że ktoś nadaje się na przedstawiciela medycznego, to komunikatywność, umiejętność budowania relacji, znajomość branży medycznej oraz umiejętność przekonywania i negocjacji. Przedstawiciel medyczny często musi również posiadać dobrą znajomość produktów, które reprezentuje, oraz być świadomy aktualnych trendów i regulacji w branży farmaceutycznej.

    Rozwój kompetencji miękkich pracowników w branży medycznej można wspierać na wiele sposobów:

    1. Szkolenia interpersonalne: Organizuj szkolenia dotyczące komunikacji, empatii, współpracy zespołowej i rozwiązywania konfliktów. 

    2. Rozwój przywództwa: Wspieraj rozwój umiejętności przywódczych wśród pracowników, szczególnie wśród kadry kierowniczej. To pozwoli na skuteczne zarządzanie zespołami oraz motywowanie pracowników do osiągania wspólnych celów.

    3. Mentoring i coaching: Stwórz programy mentoringowe, w ramach których doświadczeni pracownicy mogą dzielić się swoją wiedzą i doświadczeniem z młodszymi kolegami. Indywidualne sesje coachingowe mogą również pomóc pracownikom w identyfikowaniu i rozwijaniu ich kompetencji miękkich.

    4. Stymulowanie kreatywności: Zachęcaj do podejmowania inicjatywy i poszukiwania innowacyjnych rozwiązań w pracy. Pracownicy często muszą radzić sobie w dynamicznych sytuacjach i podejmować szybkie decyzje, dlatego umiejętność kreatywnego myślenia jest bardzo wartościowa.