Jak zatrzymać najlepszych pracowników w firmie?
  • Jak zatrzymać najlepszych pracowników w firmie? Poznaj 5 praktycznych wskazówek

     

    Obecny rynek pracy odznacza się hiperkonkurencyjnością. Współczesne organizacje muszą stawić czoła wyzwaniom związanym z rotacją pracowników, która w znaczący sposób wpływa na efektywność i stabilność każdej firmy. Walka o talenty jest coraz bardziej zacięta. Aby nie tylko przyciągnąć ich do firmy, ale także utrzymać, musimy opracować strategie, które uwzględniają ich indywidualne potrzeby i ambicje. Jak zatrzymać najlepszych pracowników na pokładzie? Sprawdź 5 praktycznych wskazówek:

    1. Zrozum nastroje i przyczyny niezadowolenia pracowników

    Przed przystąpieniem do jakichkolwiek działań, warto ocenić poziom satysfakcji pracowników. Jest to kluczowe, jeśli chcemy zadbać o dobrostan zespołu. Pozwoli to zidentyfikować obszary do potencjalnej poprawy i zbudować satysfakcjonującą atmosferę w zespole czy nawet całej organizacji.

    Bez względu na otrzymane wyniki, badanie nastrojów pracowników dostarcza wielu cennych informacji i daje możliwość ocenić, jak odbierają poziom wynagrodzeń, stopień obciążenia pracą czy możliwości rozwoju.

    Pozwala również określić poziom zaangażowania pracowników, w szczególności — więź z firmą, udział w jej rozwoju, zrozumienie kierunku wzrostu, poczucie odpowiedzialności za wykonywaną pracę, a nawet gotowość do poniesienia dodatkowego wysiłku. Takie badanie może również pomóc w ocenie poziomu stresu zawodowego czy występowania mobbingu.

    Najlepiej przeprowadzać badanie satysfakcji regularnie — na przykład raz w roku. Dzięki temu można na bieżąco dostosowywać działania i wprowadzić ulepszenia w odpowiedzi na pojawiające się w firmie potrzeby i wyzwania.

    Spodobał ci się artykuł “Jak zatrzymać najlepszych pracowników w firmie?” Sprawdź następujące publikacje:

    2. Buduj poczucie przynależności do firmy

    Budowanie poczucia przynależności do firmy jest kluczowe dla zachowania zaangażowania i zwiększenia efektywności pracowników. Można to zrobić na przykład poprzez podkreślenie znaczenia ich roli w realizacji misji firmy.

    Osoby mające świadomość, że stanowią istotną część czegoś wartościowego, stają się bardziej oddane i lojalne. Warto więc jasno przedstawić cele ich pracy oraz to, jak ich wysiłki przyczyniają się do sukcesu całej organizacji. Powinni być również zaangażowani w proces kreowania jej wizji. Muszą mieć również jasność dotyczącą celów i wartości firmy.

    Pracownicy, którzy czują się ważni i doceniani, są bardziej zadowoleni z pracy. Przekłada się to bezpośrednio na stopień zadowolenia z życia. Tylko od poziomu ich satysfakcji zależy, czy staną się ambasadorami naszej firmy.

    Poczucie przynależności do firmy można budować m.in. w podczas imprez integracyjnych czy wyjazdów dla pracowników. Doskonałym pomysłem jest również organizacja takich wydarzeń dla ich rodzin. Pozwoli to jeszcze bardziej wzmocnić więzi w zespole. To również doskonały pretekst do podzielenia się wewnętrznym życiem firmy na portalach społecznościowych. Buduje to również pozytywny wizerunek firmy na zewnątrz organizacji — mówi Joanna Galińska, Senior Team Leader, Legal & HR, Rekrutacja Stała w Devire.

    3. Promuj proces rozwoju i podnoszenia kompetencji

    Rozwijając kompetencje zawodowe pracowników, tak naprawdę inwestujemy w przyszłość firmy. Podnoszenie kwalifikacji przekłada się bowiem na wyniki finansowe organizacji. Sprzyja temu również kultura wzajemnego uczenia się w zespole i dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi.

    Ambitni pracownicy dążą bowiem do rozwoju zawodowego i poszerzania swoich umiejętności. Zadaniem pracodawcy jest zapewnienie odpowiednich warunków do zdobywania nowej wiedzy oraz doskonalenia posiadanych umiejętności i kompetencji. Można to osiągnąć, oferując m.in. wsparcie finansowe na uczestnictwo w szkoleniach, kursach czy konferencjach branżowych.

    Szkolenia powinny być dopasowane do indywidualnych potrzeb pracowników. Można to zrobić poprzez ocenę ich wcześniejszych wyników zawodowych. Takie skrojone na miarę podejście pozwoli określić, kto i w jakim zakresie potrzebuje rozwoju. Ludzie lubią wyzwania i są zainteresowani zdobywaniem nowych umiejętności. Warto więc przydzielać im ambitne zadania, które stanowią okazję do rozwoju i spełniania ich aspiracji — mówi Joanna Galińska, Senior Team Leader, Legal & HR, Rekrutacja Stała w Devire.

    Rozwój dla wielu pracowników oznacza również możliwość awansu zawodowego. Dlatego m.in. należy szukać sposobu na wspieranie podnoszenia kompetencji swojego zespołu i motywowanie pracowników do osiągania sukcesów. Perspektywa awansu stanowi ogromne źródło motywacji i znacząco zwiększa zaangażowanie.

    4. Traktuj system wynagrodzeń jako inwestycję w długoterminową lojalność

    Choć wiele innych czynników wpływa na zadowolenie i zaangażowanie pracowników, to wynagrodzenie nadal pozostaje jednym z głównych narzędzi, które pomaga firmom przyciągać i zatrzymywać utalentowanych specjalistów. Dlatego też właściwie skonstruowany pakiet wynagrodzeń może być nie tylko narzędziem do motywowania pracowników, ale także instrumentem do budowania ich lojalności i zaangażowania. Pensja to bowiem nie tylko wypłacana kwota, ale również wyraz uznania i docenienia ze strony pracodawcy.

    Jasno określony, transparentny system zarobków to klucz. Osoby na podobnych stanowiskach powinny otrzymywać podobne wynagrodzenie. Jednocześnie należy doceniać tych, którzy przejawiają wyjątkową inicjatywę i wnoszą więcej do naszej organizacji.

    Warto, aby system wynagrodzeń był elastycznie dostosowany do zmieniających się warunków rynkowych i adekwatny do kompetencji i zaangażowania pracowników. Dla jednych niezwykle ważny może być awans, dla innych premia, a dla jeszcze innych korzyści pozapłacowe, takie jak ubezpieczenie zdrowotne. Pozostali pracownicy mogą natomiast cenić przede wszystkim możliwość rozwoju zawodowego czy elastyczny czas pracy.

    Skuteczną motywację mogą stanowić m.in. dodatki do pensji, premie okresowe czy nagrody dla osób osiągających wybitne wyniki. Niektórzy pracownicy docenią również różne korzyści pozapłacowe, takie jak płatny urlop, dofinansowanie wakacji, ubezpieczenia grupowe, pakiet świadczeń zdrowotnych czy posiłki w miejscu pracy.

    5. Postaw na work-life balance zamiast na benefity materialne

    Promowanie i wspieranie równowagi między życiem zawodowym a osobistym, może przynieść wiele korzyści, które znacząco przewyższają benefity materialne.

    Zbyt intensywna praca prowadzi bowiem do stresu i problemów zdrowotnych, które bezpośrednio przekładają się na częste absencje, mniejszą produktywność, a nawet mogą prowadzić do wypalenia zawodowego.

    Pracownik, który odczuwa harmonię i balans między życiem zawodowym a prywatnym, jest bardziej zaangażowany i usatysfakcjonowany z wykonywanej pracy. Natomiast odpoczynek i relaks wspierają lepszą koncentrację i zwiększają efektywność w pracy.

    Warto traktować pracowników jak partnerów i unikać sytuacji, w których muszą dokonywać trudnych wyborów między pracą a życiem rodzinnym. Zamiast tego, warto wykazać się zrozumieniem i szacunkiem dla jego życia prywatnego.

    Aby ułatwić pracownikom pogodzenie życia zawodowego i osobistego, warto wprowadzić elastyczne godziny oraz możliwość pracy zdalnej. Dzięki temu mogą skutecznie zarządzać swoim życiem zawodowym i prywatnym oraz mieć poczucie, że mają wystarczająco dużo czasu i energii na jedno i drugie.

    Warto być wyrozumiałym i gotowym do pomocy w trudnych sytuacjach, takich jak choroba, śmierć bliskiej osoby lub ważne życiowe wydarzenia, takie jak narodziny dziecka czy ślub. Tego typu gesty nie tylko zostaną docenione przez pracowników, ale także mogą przyczynić się do większej wydajności i budowania pozytywnego wizerunku pracodawcy — mówi Joanna Galińska, Senior Team Leader, Legal & HR, Rekrutacja Stała w Devire.

    Badanie nastrojów i satysfakcji pracowników jest kluczowym elementem zrozumienia dynamiki organizacji. Regularne przeprowadzanie ankiet i wywiadów pozwala na zebranie bezpośrednich opinii pracowników. Analizując zebrane dane, można identyfikować zarówno pozytywne, jak i negatywne wzorce. Ponadto, monitorowanie wskaźników, takich jak absencje i rotacja kadry, dostarcza dodatkowych wskazówek informacji. Ta holistyczna analiza pozwala skutecznie zidentyfikować i rozwiązywać kwestie wpływające na nastroje pracowników.

    Kluczowym elementem w budowaniu poczucia przynależności do firmy jest kształtowanie spójnej kultury organizacyjnej. Jasno określone wartości i cele stanowią fundament, który integruje pracowników. Organizowanie regularnych wydarzeń firmowych, takich jak spotkania czy wyjazdy integracyjne, wspiera budowanie relacji między pracownikami. Ponadto, inwestowanie w programy rozwoju zawodowego pozwala pracownikom identyfikować się z misją firmy, czyniąc ich bardziej zaangażowanymi i lojalnymi.

    Skuteczne dostosowywanie szkoleń do indywidualnych potrzeb pracowników wymaga analizy ich kompetencji i celów rozwojowych. Diversyfikacja form szkoleń, obejmująca zarówno platformy online, jak i tradycyjne metody, umożliwia pracownikom dostęp do edukacji zgodnie z ich preferencjami. Dodatkowo, wsparcie mentorstwa stanowi istotny element rozwoju zawodowego, zapewniając jednostkowe wsparcie i możliwość wymiany doświadczeń. To kompleksowe podejście sprzyja efektywnemu rozwojowi pracowników, dostosowanemu do ich unikalnych potrzeb.

    Szukasz sprawdzonej firmy rekrutacyjnej? A może szukasz najlepszych ekspertów na rynku pracy, z którymi zrealizujesz kluczowy projekt? Wybierz model usług, który odpowiada Twoim potrzebom.

    Źródła wykorzystane w tym artykule: ¹McKinsey&Company, Retaining key employees in times of change, dostęp: 9.10.2023, Źródło²McKinsey&Company, To slow down attrition, pay closer attention to what workers really need, dostęp: 9.10.2023, Źródło.