AI Content Manager – czym się zajmuje i ile zarabia?
  • AI Content Manager – czym się zajmuje i ile zarabia?

     

    Sztuczna inteligencja i narzędzia AI kształtują dzisiejszy rynek pracy i stwarzają przestrzeń na nowe specjalizacje i zawody przyszłości. Niemal całkowicie zmienia się sposób pracy, a na rynku pojawiają się nowe stanowiska, takie jak na przykład AI Content Manager.

    Sprawdź, kim jest, czym się zajmuje, ile zarabia, co musi umieć i czy warto rozpocząć karierę w tym zawodzie.

    Czym jest AI Content Management?

    AI Content Management to tworzenie i zarządzanie treściami przy pomocy sztucznej inteligencji. W procesie tym wykorzystywane są tradycyjne metody tworzenia i nadzorowania strategii contentowej oraz możliwości oferowane przez narzędzia AI, takie jak ChatGPT czy Midjourney.

    Dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji działania contentowe stają się bardziej zoptymalizowane i spersonalizowane. Pozwala to również na efektywniejsze i bardziej zautomatyzowane zarządzanie treściami i zwiększenie zasięgów.

    Kim jest i czym zajmuje się AI Content Manager?

    AI Content Manager jest odpowiedzialny za proces zarządzania treściami generowanymi przez sztuczną inteligencję (AI). Jego zadaniem jest tworzenie i wdrażanie strategii content marketingowej. W tym celu nadzoruje i wspiera produkcję treści przez zespół składający się z wielu specjalistów, takich jak copywriterzy, graficy czy managerowie SEO.

    Osoba na tym stanowisku wykorzystuje algorytmy i narzędzia AI do automatyzacji większości procesów związanych z tworzeniem, edycją i publikacją treści na strony internetowe, blogi firmowe czy do mediów społecznościowych. AI Content Manager odpowiada więc za koordynację całego procesu tworzenia treści przy pomocy sztucznej inteligencji.

    Zakres obowiązków AI Content Managera

    Głównym zadaniem AI Content Managera jest koordynacja i optymalizacja procesu tworzenia treści z wykorzystaniem narzędzi AI. Do jego obowiązków należy więc m.in.:

    • Zarządzanie projektami — planowanie, organizacja i monitorowanie realizowanych projektów contentowych i dostarczanie ich zgodnie z planem 
    • Planowanie strategii contentowej na podstawie analizy rynku, konkurencji oraz trendów, dostosowanej do krótko- i długoterminowych celów marketingowych danej firmy 
    • Zarządzanie zespołem — przypisywanie zadań, kontrola harmonogramów, komunikacja celów i oczekiwań 
    • Zarządzanie dystrybucją treści
    • Wybór narzędzi AI i dopasowanie ich do konkretnego projektu 
    • Monitorowanie, analiza i optymalizacja treści wygenerowanych przy pomocy sztucznej inteligencji

    Co musi umieć AI Content Manager?

    Zakres umiejętności AI Content Managera jest różnorodny i wielowymiarowy. Poza znajomością ekosystemu AI (np. ChatGPT) i wiedzą na temat branży, w której pracuje, musi się również wykazać doświadczeniem i kompetencjami w następujących obszarach:

    • zarządzanie projektami,
    • wiedza z zakresu content marketingu,
    • zarządzanie zespołem,
    • umiejętności analityczne,
    • umiejętności redakcyjne,
    • wiedza z zakresu prawnych aspektów związanych z tworzeniem i publikacją treści generowanych przez AI.

    Jak zostać AI Content Managerem?

    Wielu AI Content Managerów rozpoczyna swoją karierę jako specjaliści ds. treści, SEO lub marketingu. Pozwala im to na zdobycie niezbędnej wiedzy i doświadczenia w zakresie tworzenia i zarządzania contentem.

    Do pracy jako AI Content Manager są również potrzebne umiejętności językowe, edytorskie i redakcyjne. Idealnie w tym zawodzie powinny odnaleźć się osoby z wcześniejszym doświadczeniem związanym z tworzeniem contentu, redakcją tekstów czy copywritingiem.

    Aby zostać AI Content Managerem, należy również swobodnie poruszać się w ekosystemie narzędzi AI, takich jak na przykład ChatGPT czy Midjourney. Na rynku można obecnie znaleźć dziesiątki kursów poświęconych sztucznej inteligencji. Dzięki nim można zrozumieć zasady działania narzędzi AI, niezbędnych do pracy na stanowisku AI Content Managera.

    Narzędzia te podlegają tak dynamicznym zmianom, że AI Content Manager musi również stale pogłębiać swoją wiedzę i śledzić nowinki technologiczne. Dzięki temu będzie w stanie szybko reagować na zachodzące zmiany i jeszcze lepiej zarządzać prowadzonymi przez siebie projektami contentowymi.

    Ile zarabia AI Content Manager?

    Ze względu na to, że AI Content Manager to dość nowy zawód, zarobki na tym stanowisku będą zależały przede wszystkim od doświadczenia w zarządzaniu tworzeniem treści oraz od poziomu znajomości generatywnych narzędzi AI. Coraz większy wpływ na wynagrodzenie będzie miało również praktyczne doświadczenie przy projektach, w których wykorzystuje się sztuczną inteligencję.

    W Polsce średnie wynagrodzenie na tym stanowisku wynosi 6000-8000 zł brutto (+ VAT) miesięcznie i ostatecznie zależy od rodzaju umowy.

    Czy AI Content Management to stabilna ścieżka kariery?

    Obecnie już 35% firm korzysta z rozwiązań AI, zaś aż 44%¹ planuje w nie zainwestować. Sztuczna inteligencja zagościła więc na dobre niemal w każdej branży i nic nie zapowiada jej odwrotu. Udział generatywnych narzędzi AI w tworzeniu contentu wydaje się więc nieunikniony.

    W Devire prognozujemy, że w miarę rozwoju sztucznej inteligencji, zapotrzebowanie na AI Content Managerów będzie wzrastać. Działy marketingu potrzebują wsparcia osób, które posiadają zarówno wiedzę z zakresu zarządzania contentem, jak i narzędzi AI przez co nierzadko będą kierowały się w stronę firm rekrutacyjnych o wsparcie.

    AI Content Management może więc stanowić stabilną ścieżkę kariery. Należy jednak pamiętać, że ze względu na dynamikę rozwoju sztucznej inteligencji, praca na tym stanowisku wymaga stałego doskonalenia swoich umiejętności oraz śledzenia nowinek technologicznych.

    Szukasz pracy? Zobacz aktualne oferty pracy dla specjalistów i managerów z każdej branży!

    Jeśli potrzebujesz sprawdzonej firmy rekrutacyjnej lub szukasz najlepszych ekspertów na rynku pracy, którzy pomogą Ci zrealizować kluczowy projekt, to skontaktuj się z agencją HR Devire.

    Źródła wykorzystane w tym artykule:  Watson, IBM Global AI Adoption Index 2022, New research commissioned by IBM in partnership with Morning Consult, dostęp: 6.07.2023, Źródło.