Jak budować proces rekrutacji w oparciu o culture fit?
  • Jak zbudować proces rekrutacji w oparciu o culture fit?

     

    Kultura firmowa, która daje przestrzeń do rozwoju osobistego i zawodowego, powinna stanowić jeden z najistotniejszych elementów każdej organizacji. Pozwala bowiem przyciągać zadowolonych pracowników, którzy z pasją, odpowiedzialnością i niezwykłym zaangażowaniem podchodzą do swojej pracy. Aby tak się stało, należy zbudować proces rekrutacji w oparciu o culture fit. Jak to zrobić? Sprawdźmy.

    Czym jest culture fit?

    Dopasowanie kulturowe to spoiwo każdej organizacji. Na kulturę danej firmy składają się: jej misja, cele, styl zarządzania oraz oczekiwania wobec pracowników. Każda firma ma (albo mieć powinna) swoją unikalną kulturę, która stanowi jej wyróżnik. Tworzą ją zarówno właściciele, kierownictwo, jak i pracownicy.

    Dopasowanie kulturowe oznacza, że podstawowe wartości firmy są zgodne z przekonaniami jej pracowników. Składa się na to określony sposób komunikacji, zarządzania projektami, wyznawane wartości czy panujące zasady.

    Nie należy mylić cech osobistych z dopasowaniem kulturowym. Strategia rekrutacyjna budowana w oparciu o culture fit powinna być w pełni inkluzywna i na tyle otwarta, aby łączyć różnorodnych ludzi, wyznających wspólne wartości.

    Dlaczego warto budować proces rekrutacji w oparciu o culture fit?

    Budowanie procesu rekrutacji w oparciu o dopasowanie kulturowe wiąże się z wieloma zaletami:

    Lepiej dopasowani pracownicy

    Właściwie budowana i komunikowana kultura organizacyjna pozwala przyciągać lepiej dopasowanych pracowników, którzy współdzielą wyznawane wartości. Jak pokazują badania przeprowadzone przez University of Iowa¹, pracownicy, których cechy i umiejętności pasują do danej organizacji, są zatrudnieni przed dłuższy czas i osiągają lepsze wyniki.

    Większa satysfakcja i zaangażowanie pracowników

    Badania Glassdoor² pokazują, że właściwe dopasowanie prowadzi do większej satysfakcji, zaangażowania i produktywności pracowników. Praca ma bowiem stanowić dla nich nie tylko źródło dochodu, ale również spełnienia i satysfakcji.

    Kultura organizacyjna jest kluczowa dla pracowników

    Kultura firmowa odgrywa jeden z kluczowych elementów wśród kandydatów. W badaniach przeprowadzonych przez Glassdoor, aż 77% osób stwierdziło, że zawsze zapoznaje się z kulturą organizacji przed wysłaniem swojego CV. Aż 73% badanych nie ubiegałoby się o dane stanowisko, jeśli wartości organizacji byłyby niezgodne z ich własnymi.

    Zwiększenie retencji pracowników

    Pozyskanie nowych pracowników jest niezwykle kosztowne. Właściwe dopasowanie kulturowe prowadzi do mniejszej rotacji. Firmy, które priorytetowo traktują  elastyczność i zadowolenie pracowników, wyraźnie poprawiają wskaźniki retencji. Według SHRM³ słabe dopasowanie kulturowe może prowadzić do wzmożonej rotacji, a w konsekwencji kosztować 50-60% rocznego wynagrodzenia danej osoby.

    Jak zatrudniać w oparciu o culture fit?

    Sprawdzenie, czy osoba ubiegająca się o pracę pasuje do kultury naszej organizacji, może okazać się trudne. W tym celu warto więc opracować proces rekrutacji oparty o cultural fit:

    1. Zdefiniuj kulturę organizacji

    Pierwszym krokiem, który pozwoli na w zatrudnianie w oparciu o dopasowanie kulturowe, jest nic innego jak… zdefiniowanie kultury własnej firmy. Brzmi banalnie, ale wiele firm nie określają swojej kultury organizacyjnej. Należy uściślić, jakie wartości i normy określają naszą organizację. Dzięki temu możemy powiedzieć kandydatom, kim jesteśmy, co leży u podstaw naszej marki oraz jakie wartości są dla nas kluczowe. Firma to więcej niż biuro, w którym określona grupa ludzi wykonuje powierzone im zadania. To miejsce stworzone przez ludzi, czyli przez ich wartości, nawyki i zwyczaje. 

    Zdefiniowanie kultury organizacji pozwoli nam uświadomić sobie, jakich cech, umiejętności i zachowań poszukujemy u pracowników i zrozumieć, kto będzie dobrze funkcjonował w naszej firmie.

    2. Poinformuj o swojej kulturze firmowej

    Po zdefiniowaniu kultury firmowej, należy jasno ją komunikować w naszych działaniach marketingowych i rekrutacyjnych. Powinna ona wybrzmieć we wszystkich materiałach, takich jak strona internetowa czy ogłoszenia o pracę. Warto za każdym razem podkreślać, jakich cech poszukujemy oraz co jest dla nas ważne.

    3. Zdefiniuj, kto byłby właściwym kandydatem

    Warto również zastanowić się, kogo dokładnie szukamy do naszej organizacji. Należy rozważyć, jakie cechy musi mieć dana osoba oraz jakie wartości powinna wyznawać. Pozwoli to spojrzeć na kandydatów z szerszej perspektywy i znaleźć tych, którzy są dopasowani kulturowo do naszej firmy.

    4. Przeprowadź szkolenia na temat kultury firmowej

    Wszyscy pracownicy powinni znać kulturę organizacyjną naszej firmy (a zwłaszcza dział HR). Bez jej zrozumienia, nie będziemy wiedzieć, jakich pracowników szukamy oraz nie będziemy w stanie odwoływać się do niej w procesie rekrutacji. Nasz sposób komunikacji i angażowania pracowników powinien być odzwierciedleniem kultury organizacyjnej.

    5. Postaw na różnorodność

    Nasza strategia rekrutacyjna powinna być zarówno zbudowana w oparciu o dopasowanie kulturowe, jak i w pełni inkluzywna. Culture fit nie powinien bowiem prowadzić do jedmnorodnościi⁴, która obniża kreatywność i konkurencyjność firmy. Nie warto tworzyć kultury jednolitej, lecz inkluzywną i różnorodną, która zapewnia bezpieczną przestrzeń dla wszystkich pracowników i sprzyja budowaniu poczucia przynależności.

    6. Patrz poza umiejętności

    Podczas rekrutacji nie należy koncentrować się wyłącznie na umiejętnościach technicznych kandydatów. Kwalifikacje są niezwykle istotne, ale nie warto zapominać o otwartości, chęci uczenia, inteligencji emocjonalnej, umiejętności pracy w grupie czy motywacji, które stanowią niezwykle cenne zasoby, przyczyniające się do rozwoju zespołu i całej organizacji.

    Weryfikacja dopasowania kulturowego podczas rozmowy kwalifikacyjnej

    Dopasowanie kulturowe można z powodzeniem sprawdzić podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Nie warto jednak zadawać oczywistych pytań, na które dobrze przygotowany kandydat może bez problemu znaleźć odpowiedzi na oficjalnej stronie firmy.

    Nasze pytania powinny być skupione na wartościach istotnych dla naszej organizacji. Jeśli na przykład samodzielność jest najważniejszą wartością, na to właśnie należy pokierować rozmowę.

    Warto skoncentrować się przede wszystkim na rzeczywistych doświadczeniach kandydata — jaki lubi styl pracy, czy ceni feedback, jak ważna jest dla niego komunikacja czy interakcja z zespołem. Można również eksplorować jego podejście do hierarchii czy organizacji pracy.

    Zadawaj pytania behawioralne

    Podczas rozmowy rekrutacyjnej warto zadawać pytania behawioralne. Deklaratywnie najprawdopodobniej wszyscy kandydaci lubią pracować w grupie i otrzymywać konstruktywny feedback. Dopiero pytania behawioralne mogą pokazać, jak kandydat zachowuje się w danej sytuacji.

    Zwróć uwagę na zachowanie kandydata

    W czasie rozmowy kwalifikacyjnej oprócz tego, co mówi kandydat, warto również zwrócić uwagę na jego zachowanie. To, w jaki sposób się komunikuje lub reaguje na wyzwania, może stanowić dobrą odpowiedź na to, czy pasuje do kultury naszej organizacji.

    Nie mów, pokaż

    Jeśli rozmowa kwalifikacyjna odbywa się w siedzibie firmy, warto oprowadzić kandydata po biurze i przedstawić niektórym członkom zespołu. W ten sposób dowiemy się, jak wchodzi w interakcje i komunikuje się. Może to być zaskakujący krok, który spowoduje, że kandydat otworzy się przed nami i w bardziej swobodny sposób odpowie na nasze pytania.

    Jak sprawdzić dopasowanie kulturowe w praktyce?

    Doskonałym sposobem na sprawdzenie culture fit w praktyce jest zorganizowanie spotkania zespołu z potencjalnym pracownikiem. Dzięki temu możemy na żywo przekonać się, w jaki sposób dana osoba współpracuje, komunikuje się i odbiera feedback.

    Dopiero takie rzeczywiste spotkanie pozwoli nam stwierdzić, czy łączą nas wspólne wartości i przekonać się, czy nadajemy na tych samych falach. Warto to sprawdzić jeszcze przed zatrudnieniem pracownika, ponieważ dopiero autentyczny culture fit może nam przynieść wymierne korzyści. Natomiast pozorne dopasowanie prowadzi jedynie do rotacji i konieczności poszukiwania nowych członków zespołu.

    Szukasz sprawdzonej firmy rekrutacyjnej? Potrzebujesz wsparcia w rozbudowie obecnego zespołu lub tworzeniu nowych struktur? Bez względu na to, czy masz przed sobą długoterminowy plan rekrutacyjny czy krótkoterminowy projekt, możesz polegać na naszym wsparciu na każdym etapie. Sprawdź rozwiązania rekrutacyjne i outsourcingowe Devire. 

    Źródła wykorzystane w tym artykule:
    ¹Amy L. Kristof-Brown, Ryan D. Zimmerman, Erin C. Johnson, Consequences of individuals’ fit at work: a meta-analysis of person-job, person-organization, person-group, and person-supervisor fit, dostęp: 5.06.2023, Źródło.
    ²Glassdoor, Culture over cash? Glassdoor multi-coutry survey finds more than half of employees prioritize workplace culture over salary, dostęp. 5.06.2023, Źródło.
    ³SHRM, SHRM Foundation, Retaining talent, dostęp: 5.06.2023, Źródło.
    ⁴Gallup, Wyjdź poza zatrudnianie, aby dopasować się do kultury, dostęp: 5.06.2023, Źródło.