Trudno nie zgodzić z Sethem Godinem, który twierdzi, że niewyróżnianie się na rynku jest tym samym, co bycie niewidocznym. Dotyczy to również rekrutacji. Jak więc budować przewagę konkurencyjną, zapewnić pozytywne doświadczenia kandydatom i nawiązać relacje z największymi talentami? Odpowiedź jest prosta: strategicznie korzystać z marketingu rekrutacyjnego. Przekonajmy się, jakie zalety przynosi on działom HR.
Jak marketing rekrutacyjny kształtuje pracę działów HR?
Czasy, kiedy działy HR zajmowały się obsługą kadrowo–płacową minęły bezpowrotnie. Aż 86% specjalistów Human Resources uważa, że dziś rekrutacja najbardziej przypomina… marketing¹.
W czasach, gdy rynek pracy składa się w 70%² z pasywnych talentów, wyróżnienie na tle konkurencji stało się priorytetem. Działy HR łączą więc rekrutację z marketingiem rekrutacyjnym, aby skutecznie przyciągać, budować relacje i zatrudniać największe talenty. Odgrywają również kluczową rolę w kształtowaniu kultury organizacyjnej firmy, tworzeniu jej strategii personalnej oraz budowaniu przewagi konkurencyjnej.
Co więcej, ich działania prowadzące do kształtowania pozytywnego wizerunku pracodawcy pozwalają przyciągać potencjalnych klientów i partnerów biznesowych.
Spodobał ci się artykuł “Wykorzystanie marketingu rekrutacyjnego przez działy HR – czy warto?“ Sprawdź następujące publikacje:
Czym jest marketing rekrutacyjny? Krótkie podsumowanie
Marketing rekrutacyjny polega na wykorzystywaniu działań marketingowych do promowania pracodawcy w taki sposób, aby skutecznie zainteresować potencjalnych kandydatów ofertą pracy. Odgrywa on kluczową rolę w tworzeniu kompleksowej strategii docierania i przyciągania największych talentów.
Organizacje w procesie rekrutacji niejako więc przyjmują strategie i taktyki marketingu konsumenckiego, aby skuteczniej angażować potencjalne talenty i edukować je na temat pracodawcy oraz możliwości zatrudnienia. Do realizacji tych celów stosuje się narzędzie i praktyki, takie jak generowanie leadów, SEO, media społecznościowe, content marketing, zarządzanie relacjami z kandydatami (CRM) czy analityka rekrutacyjna.
Zalety wykorzystania marketingu rekrutacyjnego przez działy HR
Skuteczny marketing rekrutacyjny zwiększa świadomość marki pracodawcy, przyciąga bardziej wykwalifikowanych kandydatów i przyspiesza proces rekrutacji. Daje również możliwość usprawnienia candidate experience i optymalizacji działań na podstawie pozyskanych danych.
Chociaż korzyści płynące z wykorzystania marketingu rekrutacyjnego przez działy HR są nieskończone, warto skupić się na najbardziej wymiernych oraz tych, które w najskuteczniejszy sposób wyróżniają markę pracodawcy na tle konkurencji:
1. Większe przychody i skrócony czas rekrutacji
Właściwie przeprowadzone działania marketingowe mogą w znaczący sposób obniżyć koszty i skrócić czas rekrutacji. Według Allegis³ prowadzenie kampanii marketingu rekrutacyjnego pozwala zredukować nawet o 40% koszty pozyskania talentów. Szybkie i skuteczne obsadzenie wakatu bezpośrednio przekłada się na płynność pracy działu HR i jakość realizowanych przez niego projektów.
2. Silna i wyróżniająca się marka pracodawcy
Marketing rekrutacyjny przyczynia się do poprawy reputacji marki pracodawcy. Z kolei silna i konsekwentnie kreowana marka pracodawcy prowadzi do zwiększenia zaangażowanie potencjalnych kandydatów. Aż 68% osób, które wzięły udział w badaniach przeprowadzonych przez Glassdoor⁴ twierdzi, że nie zaaplikowałoby do firmy o złej reputacji.
3. Dotarcie do większego grona potencjalnych kandydatów
Proaktywne działania marketingowe pozwalają na dotarcie do szerokiego grona potencjalnych kandydatów. Według SHRM⁵ organizacje, które świadomie korzystają z marketingu rekrutacyjnego, są w stanie dotrzeć aż do trzy razy większej puli talentów, również pasywnych.
4. Lepsze doświadczenie kandydata
Relacja między firmą a kandydatem rozpoczyna się znacznie wcześniej niż w momencie wysłania CV. Już nawet pierwsza interakcja może zadecydować o tym, czy wyśle on swoją aplikację. Poprzez spersonalizowaną komunikację działy HR mogą zadbać o cały cykl życia kandydata — od jego pozyskania, aż po utrzymanie relacji i tym sposobem wpływać na pozytywny candidate experience.
5. Ściśle dopasowani kandydaci
Świadome wykorzystania marketingu rekrutacyjnego pozwala precyzyjnie określić, kogo poszukujemy do organizacji i jakie kryteria powinien spełniać idealny kandydat. Dzięki temu dział HR nie musi przeglądać setek aplikacji i marnować czasu na rozmowy z kandydatami, którzy nie są zainteresowani pracą w naszej firmie. Optymalizuje to również pracę specjalistów Human Resources.
6. Działanie oparte na danych
Dane zebrane za pośrednictwem działań marketingowych, mogą pomóc w podejmowaniu bardziej świadomych decyzji rekrutacyjnych. Działy HR są w stanie zbierać i analizować m.in. informacje dotyczące kandydatów czy skuteczności źródeł ich pozyskiwania, a następnie wykorzystywać je podczas optymalizacji swoich kolejnych działań — zarówno marketingowych, jak i rekrutacyjnych.
7. Różnorodność zwiększająca efektywność
Badania firmy McKinsey⁶ wskazują, że zespoły zróżnicowane genderowo mają o 25% większe szanse na osiągnięcie lepszych wyników, podczas gdy zróżnicowanie etnicznie przyczynia się do zwiększenia ich efektywności aż o 36%. Działy HR poprzez marketing rekrutacyjny mają możliwość dotarcia do ściśle stargetowanych osób i stworzenia zespołów, wyróżniających się na podstawie określonych cech.
8. Zaangażowani pracownicy
Do działań marketingowych warto zaangażować nie tylko zespoły HR, ale również pozostałych pracowników. Osoby z różnych departamentów mogą dzielić się swoimi doświadczeniami z pracy czy rozwoju kariery w danej organizacji. Nikt nie opowie w bardziej spersonalizowany sposób o stanowisku, na które odbywa się właśnie rekrutacja, niż pracownik z tego samego działu.
Marketing rekrutacyjny to strategia, która ma na celu przyciągnięcie i zainteresowanie potencjalnych kandydatów do pracy w firmie. Jest to dziedzina, w której organizacje wykorzystują różne narzędzia i praktyki marketingowe do budowania atrakcyjnego wizerunku pracodawcy oraz promowania swojej marki jako miejsca, w którym warto pracować.
W ramach marketingu rekrutacyjnego stosuje się różnorodne narzędzia, takie jak strony internetowe pracodawcy, media społecznościowe, kampanie reklamowe online, targi pracy, wydarzenia firmowe, content marketing czy employer branding. Firmy starają się aktywnie komunikować swoje wartości, korzyści dla pracowników, możliwości rozwoju zawodowego i unikalną atmosferę pracy.
Aby zmierzyć efektywność działań marketingu rekrutacyjnego, dział HR może wykorzystać różne wskaźniki i metody analizy. Należą do nich mierniki takie jak liczba złożonych podań o pracę, jakość kandydatów, czas trwania procesu rekrutacyjnego, wskaźniki zaangażowania na stronie internetowej pracodawcy, feedback od kandydatów i pracowników, a także efektywność różnych kanałów rekrutacyjnych. Dodatkowo, badania satysfakcji pracowników i analiza retention rate również mogą dostarczyć informacji na temat skuteczności działań marketingu rekrutacyjnego.
Szukasz sprawdzonej firmy rekrutacyjnej? Potrzebujesz wsparcia w rozbudowie obecnego zespołu lub tworzeniu nowych struktur? Bez względu na to, czy masz przed sobą długoterminowy plan rekrutacyjny czy krótkoterminowy projekt, możesz polegać na naszym wsparciu na każdym etapie. Sprawdź rozwiązania rekrutacyjne i outsourcingowe Devire.
Źródła wykorzystane w tym artykule:
¹Glassdoor for Employers, Statistical Reference Guide for Recruiters, 40+ Stats For Companies to Keep In Mind for 2021, dostęp: 8.05.2023, Źródło.
²Linkedin Talent Solutions, The Ultimate List of Hiring Statistics, For Hiring Managers, HR Professionals, and Recruiters, dostęp: 8.05, Źródło.
³Allegis Global Solutions, 5 Reasons Every Employer Should Care About Recruitment Marketing, dostęp: 8.05, Źródło.
⁴Glassdoor for Employers, The Most Important Employer Branding Statistics to Know, dostęp: 8.05.2023, Źródło.
⁵SHRM, Recruitment Marketing: From Trendy to Necessary, dostęp: 8.05.2023, Źródło.
⁶McKinsey, Report: Diversity wins: How inclusion matters, dostęp: 8.05.2023, Źródło.