Zmiana pracy – jak często jest zbyt często? - Devire
  • Zmiana pracy – jak często jest zbyt często?

     

    Podjęcie decyzji o odejściu z pracy jest trudne. Wiele osób boi się, że zbyt szybka zmiana firmowych barw może być źle zinterpretowana przez rekruterów czy potencjalnych pracodawców. W efekcie pracownicy często postanawiają „zacisnąć zęby” i wytrzymać na danym stanowisku jeszcze kilka miesięcy. To najszybsza droga do wypalenia zawodowego i stagnacji. Zmiana pracy – jak często można więc zmieniać pracę, aby nie otrzymać łatki „karierowego skoczka” czy lenia?

    Jak często należy zmieniać pracę?

    Nie ma jednej odpowiedzi na to pytanie. Każdy przypadek jest inny i powinien być rozpatrzony indywidualnie. Pod uwagę należy wziąć: etap kariery, branżę, charakter stanowiska, poprzednie miejsca pracy, realizowany projekt, doświadczenie czy kwalifikacje. Przykładowo, w branży IT bardziej będą się liczyły konkretne umiejętności czy znajomość danego języka programowania, niż wieloletni staż w jednej firmie. W przypadku kandydatów na stanowisko managera istotne będzie budowanie pozycji w organizacji i rozwój w jej strukturach, a tego nie da się osiągnąć zmieniając często miejsce zatrudnienia. Zupełnie innymi prawami rządzą się staże, prace sezonowe czy projektowe – rekruterzy doskonale wiedzą, że mają one charakter tymczasowy.

    Osoby z pokolenia Baby Boomers, czyli urodzone w latach 1946-1964, pracowały 20-30 lat w jednej firmie i nikogo to nie dziwiło. Wynika to z tego, że dla tej generacji liczy się przede wszystkim poczucie stabilności. Reprezentanci młodszych pokoleń, czyli X, Y i Z, są bardziej otwarci na wykonywanie częstych zmian w karierze. Na tą postawę wpływała i wpływa sytuacja na rynku pracy. Obecnie to firmy muszą starać się o to by zatrudnić wykwalifikowanych pracowników. Najlepsi w swoim fachu specjalności stale otrzymują atrakcyjne propozycje o od rekruterów. To, że kandydat często zmienia pracę i nie zagrzewa w jednym miejscu dłużej niż kilka miesięcy może budzić wątpliwości, co do kompetencji aplikanta. Przykładowo, rekruterzy mogą uznać, że kandydatowi nie zależy na rozwoju zawodowym, nie radzi sobie z nowymi wyzwaniami i źle współgra z zespołem – nawet jeśli prawda jest zupełnie inna.

    Czy istnieje coś takiego jak zbyt częsta zmiana pracy?

    Tak, częste zmiany pracy są rzeczywistością dla wielu pracowników, a niektórzy z nich doświadczają nawet wielokrotnej zmiany pracy w ciągu jednego roku. Oznacza to, że niezależnie od tego, czy wolisz stabilność czy różnorodność w życiu zawodowym, ważne jest, aby dobrze się zastanowić przed podjęciem decyzji o tym, kiedy i gdzie podjąć nowe możliwości.

    Jakie są korzyści związane z częstą zmianą pracy?

    Podejmowanie nowych wyzwań może pomóc Ci w rozwoju zawodowym, a zmiana pracy to jeden z najlepszych sposobów na zdobycie cennych umiejętności. Praca dla różnych firm daje unikalne doświadczenia – szansę na poznanie wielu projektów i zdobycie różnorodnych perspektyw. To nie tylko okazja do zmiany codziennej rutyny, ale także bezcenna możliwość rozwinięcia cennych umiejętności zawodowych poza swoją strefą komfortu poprzez naukę nowych procesów, zapoznanie się z nieznanymi twarzami lub doskonalenie dotychczasowej wiedzy. Dodatkowo, pozostanie w jednej firmie na dłużej niż dwa lata może się opłacić w postaci lojalności, ale również może mieć poważny wpływ na Twoje zarobki. Zmieniając pracę co 2-3 lata możesz znacznie zwiększyć swoje możliwości zarobkowe.

    Jakie są wady związane ze zbyt częstą zmianą pracy?

    Częste zmiany pracy mogą zaszkodzić reputacji pracownika, prowadząc do postrzegania go jako osoby, która nie jest lojalna lub oddana swojemu pracodawcy i nie znalazła jeszcze ścieżki kariery. Dodatkowo, takie zachowanie może prowadzić do tego, że potencjalni pracodawcy będą się obawiać, że pracownicy z czasem również ich porzucą. 

    Zmiana pracy – przepis na sukces

    By zwiększyć swoje szanse na sukces i zdobyć wymarzona pracę kandydat powinien pracować w danej firmie co najmniej 2-3 lata. Taki staż świadczy o tym, że potencjalny pracownik jest zaangażowany w wykonywanie swoich obowiązków, ale chce zdobywać nowe doświadczenia. Co za tym przemawia? Większość pracodawców wymaga od potencjalnych pracowników kilku lat doświadczenia na konkretnym stanowisku czy w danej branży. Jest to w pełni zrozumiałe – tacy kandydaci posiadają niezbędną wiedzę i kompetencje oraz szybciej wdrażają się w nowe role. Osoby pracujące kilka lat w danej branży, znają także specyfikę danego sektora oraz mogą podzielić się cennymi wskazówkami i pomysłami, co ma wpływ na rozwój przedsiębiorstwa. Ważne jest to, aby pozostać w dobrych relacjach z poprzednim pracodawcą. Świat jest mały, a drogi zawodowe pracownika i byłego szefa mogą się jeszcze niejednokrotnie przeciąć.

    Szukasz pracy? Sprawdź aktualne oferty.

    Szukasz sprawdzonej firmy rekrutacyjnej? A może szukasz najlepszych ekspertów na rynku pracy, z którymi zrealizujesz kluczowy projekt? Skontaktuj się z nami.