Zawody przyszłości - najbardziej poszukiwani specjaliści e-commerce
  • Zawody przyszłości – najbardziej poszukiwani specjaliści e-commerce

     

    Zgodnie z szacunkami eMarketer – jednej z czołowych firm badawczych – wartość globalnego rynku e-commerce w 2021 roku wyniosła ponad 4,9 mld USD. To poziom o 16,8% wyższy niż w 2020 r., kiedy wartość ta wyniosła 4,2 mld USD. Dynamiczny wzrost rynku w ujęciu rocznym jest ściśle powiązany z zmianą nawyków zakupowych konsumentów. W efekcie pracodawcy masowo poszukują ekspertów z doświadczeniem w e-commerce lub kandydatów, którzy byliby zainteresowani rozwinięciem kariery w tym sektorze. W najnowszym artykule przedstawiamy sylwetki najbardziej poszukiwanych specjalistów w branży e-commerce.

    Najbardziej poszukiwani specjaliści e-commerce

    Widoczna w wielu krajach transformacja cyfrowa wpłynęła na wzrost popularności e-handlu i przyczyniła się do dynamicznego rozwoju biznesów z tej branży, oraz firm rozpoczynających działalność w e-commerce. Duża konkurencyjność przedsiębiorców spowodowała zintesyfikowanie działań online, a także silną potrzebę zatrudniania ekspertów, którzy przyczynią się do rozwoju przedsiębiorstwa.

    Jako eksperci w rekrutacji dostrzegamy, że pracodawcy najczęściej poszukują ekspertów, którzy są mocno zaangażowani w projektowanie produktów digitalowych, koordynowanie projektów, analizę danych, a także tych z obszaru digital marketingu. Od najlepszych specjalistów wymaga się elastyczności oraz umiejętności dostosowania się do dynamiki zmian zachodzących na rynku. Poniżej przedstawiamy sylwetki kandydatów, którzy są najczęściej poszukiwani przez pracodawców z branży e-commerce.

    „Bardzo silnym trendem wśród naszych klientów jest poszukiwanie kandydatów, którzy rozumieją nowe oczekiwania konsumentów względem obsługi, dostawy oraz płatności cyfrowych. Minęły już czasy, gdzie długie terminy dostawy czy ograniczone metody płatności były czymś z czym konsument mógł się liczyć. Dziś pracodawcy chcą zatrudniać kandydatów, którzy perfekcyjnie rozumieją specyfikę tego segmentu oraz są w stanie zaproponować innowacyjne rozwiązania, które przyczynią się do zwiększenia konkurencyjności firmy.” – komentuje Dorota Hechner, Business Unit Manager Devire.

    Specjalista ds. E-commerce

    Przyszłością e-commercu jest zacieraniem granic między sprzedażą online i offline. Zatem Specjalista ds. E-commerce musi kompleksowo zarządzać platformą niezależnie od firmy, w której pracuje. W tym przypadku teoretyczna znajomość mechanizmów nie wystarczy. Specjalista ds. e-commerce musi wykazać się doświadczeniem w tworzeniu i realizowaniu strategii rozwoju e-commerce, oraz musi wiedzieć, w jaki sposób podjęte przez niego działania z zakresu UX/UI, e-Visual Merchandising czy organizacji produktowej wpływają na performance sprzedażowy platformy. Dodatkowo ekspert zatrudniony na tym stanowisku powinien charakteryzować się dużą samodzielnością w działaniu oraz wysoką świadomością biznesową.

    Szukasz pracy w branży e-commerce? Sprawdź aktualne oferty.

    E-commerce Data Analyst

    Dobry analityk danych nie tylko musi szukać alternatyw i umieć analizować efekty performance’u platformy, ale również powinien przedstawić rekomendacje dla działów komercyjnych. W branży e-commerce ta umiejętność jest na wagę złota. W szczególności, że przewidywania skutków podjętych działań są pierwszym etapem w drodze do opracowania wymiernych rezultatów i uściśleniu sposobów ich realizacji. Od E-commerce Data Analyst wymaga się doświadczenia na analogicznym stanowisku w obszarze analiz biznesowych lub controllingu, dobrej znajomości SQL, Phytona, narzędzi do analizy danych oraz zagadnień uczenia maszynowego (ML/DL).

    Szukasz sprawdzonej firmy rekrutacyjnej? A może szukasz najlepszych ekspertów na rynku pracy, z którymi zrealizujesz kluczowy projekt? Skontaktuj się z nami. 

    Specjalista ds. Marketing Performance

    Zawody związane z digital marketingiem chyba jeszcze nigdy nie cieszyły się aż tak dużą popularnością, jak obecnie i wiele wskazuje na to, że to dopiero początek. Transformacja cyfrowa biznesu wymaga zatrudnienia specjalistów, którzy nie tylko odpowiadają za wizerunek firmy, ale także monitorują i optymalizują wskaźniki kampanii performance, oraz zarządzają kampaniami w modelach FF, CPC, CPA. Często ich rolą jest również poszukiwanie nowych partnerów do współpracy i pracowników do nowego modelu biznesowego.

    Influencer Marketing Manager

    Influencer Marketing Manager to zawód coraz częściej wyodrębniany w strukturach działu marketingu. Z uwagi na wielozadaniowość i wielkość projektów, niezbędne jest doświadczenie w zarządzaniu projektem i dynamiczne reagowanie na wszelkie zmiany. Eksperci zatrudnieni na tym stanowisku, poza zarządzaniem zasobami projektu i podwykonawcami (influencerami), muszą nadzorować komunikację między podmiotami zaangażowanymi w projekt oraz organizować produkcje filmowe, zdjęciowe czy eventowe. Zatem najistotniejszym czynnikiem będzie w tym przypadku doświadczenie w zarządzaniu projektami, doskonałe zdolności organizacji pracy, otwartość, komunikatywność oraz znajomość rynku influncer marketingu w Polsce.

    Specjalista ds. Sprzedaży Marketplace

    Skuteczna strategia marki zakłada zwiększenie rozpoznawalności brandu oraz sprzedaży. O ile eksperci odpowiedzialni za budowanie i realizację strategii e-commerce są odpowiedzialni za sukces platformy, tak osoby zatrudnione na stanowisku Specjalista ds. Sprzedaży Marketplace wdrażają rozwiązania, które mają na celu zwiększyć efektywność sprzedaży w obszarze marketplace. Podstawowym wyzwaniem, z jakim mierzy się ekspert, jest ścisła współpraca z partnerami zewnętrznymi oraz planowanie, zarządzanie i optymalizacja kampanii marketingowych i narzędzi promocyjnych w ramach marketplace. Od kandydatów pracodawca wymaga doświadczenia w obszarze sprzedaży poprzez kanały marketplace oraz orientacja na wyniki.

    Zarobki w branży e-commerce

    W 2021 roku eksperci z kilkuletnim doświadczeniem mogli liczyć nawet na 10 proc. podwyżki. Biorąc pod uwagę dynamiczny rozwój segmentu e-commerce w Polsce oraz rosnące zapotrzebowanie na specjalistów, popularność ekspertów z tego obszaru nie wynika z chwilowej potrzeby, ale od lat jest stałym trendem, który utrzyma się na przestrzeni kolejnych lat. Dobre nastroje osób zatrudnionych w tej branży odzwierciedla raport „Przegląd Wynagrodzeń. Polska 2022”, w którym eksperci Devire analizują aktualne dane na temat stawek i trendów w zatrudnieniu w 2022 roku.

    „Duże zapotrzebowanie na specjalistów z branży e-commerce oraz równoległy niedobór talentów z tego obszaru wpływa na rosnące wynagrodzenia. Porównując obecne zarobki z tymi sprzed roku, już na początku roku zauważalny jest wzrost płac o 10%” - wyjaśnia Dorota Hechner, Business Unit Manager Devire.

    Dlaczego warto pracować w e-commerce?

    Branża e-commerce przyciąga nie tylko wysokimi zarobkami, ale i możliwością pracy przy ciekawych, często międzynarodowych projektach. Od kilku lat, wynagrodzenia w branży e-commerce w Polsce rosną – i póki co, tak pozostanie. Mediana na stanowisku specjalistycznym wynosi 8 500 PLN (brutto), a to oznacza, że managerowie czy dyrektorzy zarabiają jeszcze więcej. Dodatkowo wiele firm z tego segmentu oferuje ciekawy pakiet benefitów dla swoich pracowników oraz możliwość podnoszenia swoich kwalifikacji czy nabywania nowych. Ponadto wcześniej wspomniana praca przy ciekawych, rozwojowych projektach jest bardzo ważnym kryterium przy wyborze pracodawcy.

    „Przede wszystkim największe wyzwanie stanowią rekrutację na role specjalistycznie. Specjalistów z odpowiednim doświadczeniem po prostu brakuje na rynku pracy. Obserwujemy jednak, że coraz więcej ekspertów rozważa przekwalifikowanie, aby pracować w e-commerce. Kolejnym trendem, który zauważamy, jest przekwalifikowanie pracowników wewnątrz organizacji z pokrewnych działów takich jak marketing czy sprzedaż do e-commerce. Dzieje się tak za sprawą wysokich zarobków, których mogą spodziewać się eksperci. To właśnie one determinują decyzje o zmianie pracy lub chęci przekwalifikowania się.” – komentuje Patrycja Jankowska, Associate Practise Leader Devire.