Trudno nie zgodzić z Sethem Godinem, który twierdzi, że niewyróżnianie się na rynku jest tym samym, co bycie niewidocznym. Dotyczy to również rekrutacji. Jak więc budować przewagę konkurencyjną, zapewnić pozytywne doświadczenia kandydatom i nawiązać relacje z największymi talentami? Odpowiedź jest prosta: strategicznie korzystać z marketingu rekrutacyjnego. Przekonajmy się, jakie zalety przynosi on działom HR.
Jak marketing rekrutacyjny kształtuje pracę działów HR?
Czasy, kiedy działy HR zajmowały się obsługą kadrowo–płacową minęły bezpowrotnie. Aż 86% specjalistów Human Resources uważa, że dziś rekrutacja najbardziej przypomina… marketing¹.
W czasach, gdy rynek pracy składa się w 70%² z pasywnych talentów, wyróżnienie na tle konkurencji stało się priorytetem. Działy HR łączą więc rekrutację z marketingiem rekrutacyjnym, aby skutecznie przyciągać, budować relacje i zatrudniać największe talenty. Odgrywają również kluczową rolę w kształtowaniu kultury organizacyjnej firmy, tworzeniu jej strategii personalnej oraz budowaniu przewagi konkurencyjnej.
Co więcej, ich działania prowadzące do kształtowania pozytywnego wizerunku pracodawcy pozwalają przyciągać potencjalnych klientów i partnerów biznesowych.
Spodobał ci się artykuł “Wykorzystanie marketingu rekrutacyjnego przez działy HR – czy warto?“ Sprawdź następujące publikacje:
Czym jest marketing rekrutacyjny? Krótkie podsumowanie
Marketing rekrutacyjny polega na wykorzystywaniu działań marketingowych do promowania pracodawcy w taki sposób, aby skutecznie zainteresować potencjalnych kandydatów ofertą pracy. Odgrywa on kluczową rolę w tworzeniu kompleksowej strategii docierania i przyciągania największych talentów.
Organizacje w procesie rekrutacji niejako więc przyjmują strategie i taktyki marketingu konsumenckiego, aby skuteczniej angażować potencjalne talenty i edukować je na temat pracodawcy oraz możliwości zatrudnienia. Do realizacji tych celów stosuje się narzędzie i praktyki, takie jak generowanie leadów, SEO, media społecznościowe, content marketing, zarządzanie relacjami z kandydatami (CRM) czy analityka rekrutacyjna.
Zalety wykorzystania marketingu rekrutacyjnego przez działy HR
Skuteczny marketing rekrutacyjny zwiększa świadomość marki pracodawcy, przyciąga bardziej wykwalifikowanych kandydatów i przyspiesza proces rekrutacji. Daje również możliwość usprawnienia candidate experience i optymalizacji działań na podstawie pozyskanych danych.
Chociaż korzyści płynące z wykorzystania marketingu rekrutacyjnego przez działy HR są nieskończone, warto skupić się na najbardziej wymiernych oraz tych, które w najskuteczniejszy sposób wyróżniają markę pracodawcy na tle konkurencji:
1. Większe przychody i skrócony czas rekrutacji
Właściwie przeprowadzone działania marketingowe mogą w znaczący sposób obniżyć koszty i skrócić czas rekrutacji. Według Allegis³ prowadzenie kampanii marketingu rekrutacyjnego pozwala zredukować nawet o 40% koszty pozyskania talentów. Szybkie i skuteczne obsadzenie wakatu bezpośrednio przekłada się na płynność pracy działu HR i jakość realizowanych przez niego projektów.
2. Silna i wyróżniająca się marka pracodawcy
Marketing rekrutacyjny przyczynia się do poprawy reputacji marki pracodawcy. Z kolei silna i konsekwentnie kreowana marka pracodawcy prowadzi do zwiększenia zaangażowanie potencjalnych kandydatów. Aż 68% osób, które wzięły udział w badaniach przeprowadzonych przez Glassdoor⁴ twierdzi, że nie zaaplikowałoby do firmy o złej reputacji.
3. Dotarcie do większego grona potencjalnych kandydatów
Proaktywne działania marketingowe pozwalają na dotarcie do szerokiego grona potencjalnych kandydatów. Według SHRM⁵ organizacje, które świadomie korzystają z marketingu rekrutacyjnego, są w stanie dotrzeć aż do trzy razy większej puli talentów, również pasywnych.
4. Lepsze doświadczenie kandydata
Relacja między firmą a kandydatem rozpoczyna się znacznie wcześniej niż w momencie wysłania CV. Już nawet pierwsza interakcja może zadecydować o tym, czy wyśle on swoją aplikację. Poprzez spersonalizowaną komunikację działy HR mogą zadbać o cały cykl życia kandydata — od jego pozyskania, aż po utrzymanie relacji i tym sposobem wpływać na pozytywny candidate experience.
5. Ściśle dopasowani kandydaci
Świadome wykorzystania marketingu rekrutacyjnego pozwala precyzyjnie określić, kogo poszukujemy do organizacji i jakie kryteria powinien spełniać idealny kandydat. Dzięki temu dział HR nie musi przeglądać setek aplikacji i marnować czasu na rozmowy z kandydatami, którzy nie są zainteresowani pracą w naszej firmie. Optymalizuje to również pracę specjalistów Human Resources.
6. Działanie oparte na danych
Dane zebrane za pośrednictwem działań marketingowych, mogą pomóc w podejmowaniu bardziej świadomych decyzji rekrutacyjnych. Działy HR są w stanie zbierać i analizować m.in. informacje dotyczące kandydatów czy skuteczności źródeł ich pozyskiwania, a następnie wykorzystywać je podczas optymalizacji swoich kolejnych działań — zarówno marketingowych, jak i rekrutacyjnych.
7. Różnorodność zwiększająca efektywność
Badania firmy McKinsey⁶ wskazują, że zespoły zróżnicowane genderowo mają o 25% większe szanse na osiągnięcie lepszych wyników, podczas gdy zróżnicowanie etnicznie przyczynia się do zwiększenia ich efektywności aż o 36%. Działy HR poprzez marketing rekrutacyjny mają możliwość dotarcia do ściśle stargetowanych osób i stworzenia zespołów, wyróżniających się na podstawie określonych cech.
8. Zaangażowani pracownicy
Do działań marketingowych warto zaangażować nie tylko zespoły HR, ale również pozostałych pracowników. Osoby z różnych departamentów mogą dzielić się swoimi doświadczeniami z pracy czy rozwoju kariery w danej organizacji. Nikt nie opowie w bardziej spersonalizowany sposób o stanowisku, na które odbywa się właśnie rekrutacja, niż pracownik z tego samego działu.
Źródła wykorzystane w tym artykule:
¹Glassdoor for Employers, Statistical Reference Guide for Recruiters, 40+ Stats For Companies to Keep In Mind for 2021, dostęp: 8.05.2023, Źródło.
²Linkedin Talent Solutions, The Ultimate List of Hiring Statistics, For Hiring Managers, HR Professionals, and Recruiters, dostęp: 8.05, Źródło.
³Allegis Global Solutions, 5 Reasons Every Employer Should Care About Recruitment Marketing, dostęp: 8.05, Źródło.
⁴Glassdoor for Employers, The Most Important Employer Branding Statistics to Know, dostęp: 8.05.2023, Źródło.
⁵SHRM, Recruitment Marketing: From Trendy to Necessary, dostęp: 8.05.2023, Źródło.
⁶McKinsey, Report: Diversity wins: How inclusion matters, dostęp: 8.05.2023, Źródło.