Outsourcing natychmiastowe i dlugofalowe rozwiazanie
  • Outsourcing — natychmiastowe rozwiązanie i długoterminowa strategia

     

    Twoja firma rozwija się, ale obowiązki nadwyrężają możliwości obecnego zespołu? Niezależnie od tego, czy chodzi o rekrutacje, sprzedaż, marketing czy księgowość, skorzystanie z outsourcingu w celu odciążenia pracowników może służyć zarówno jako doraźne rozwiązanie problemu, jak i długoterminowa strategia biznesowa. W tym artykule przyjrzymy się korzyściom płynącym z outsourcingu w obu przypadkach. 

    Outsourcing pracowników lub procesów — dlaczego warto?

    Outsourcing pracowniczy oferuje klientom możliwość dostępu do wykwalifikowanych osób do projektów bez ponoszenia całościowych kosztów zatrudnienia. Może to być bardziej opłacalnym sposobem na wypełnienie luk w zasobach lub zaspokojenie potrzeb w newralgicznych momentach w czasie dla firmy. W jakich jeszcze przypadkach sprawdzi się outsourcing? 

    Dowiedz się więcej i sprawdź najnowszy poradnik Devire “Co to jest outsourcing w HR”. 

    Outsourcing pracowników lub procesów może być szczególnie użyteczny, gdy firma chce zmniejszyć zatrudnienie wewnętrzne oraz uniknąć wyzwań związanych z zarządzaniem pracownikami i mieć czasowy dostęp do specyficznych kwalifikacji.  

    Może on również pomóc firmom w optymalizacji kosztów poprzez skupienie się na swoich najważniejszych celach biznesowych, a przez to zwiększyć swoją wydajność. 

    Na czym firmy oszczędzają?

    Outsourcing procesów i pracowniczy pozwalają na zmniejszenie kosztów operacyjnych. Kontraktor lub konsultant pozostaje pracownikiem agencji rekrutacyjnej, a nie wewnętrznym zatrudnionym w firmie, co oznacza oszczędności na kosztach: 

    • związanych z rekrutacją,  
    • obsługą kadrowo-płacową,  
    • przygotowaniem i utrzymaniem stanowiska pracy kontraktorów.  

    Największym plusem tego rozwiązania jest ograniczenie kosztów ogólnych przedsiębiorstwa, czyli tzw. overhead costs, wśród wymienionych powyżej to takie wydatki jak: ubezpieczenia, materiały biurowe, rachunki, wyposażenie stanowisk pracy etc. 

    Zatrudnienie zewnętrzne (czyli outsourcing pracowniczy) pozwala także na uzyskanie korzystniejszych umów w przypadku długoterminowych umów z podwykonawcami. Chodzi tu głównie o leasing narzędzi, samochodów, telefonów czy laptopów. 

    Warto wspomnieć jeszcze o systemach, programach i licencjach na oprogramowanie, które potrafią być bardzo dużym, a często zapominanym, kosztem w pracy. W tym przypadku implementacja programów, koszty użytkowania, a także wsparcia IT czy help-desku także są po stronie agencji.  

    Niektóre agencje usługodawców oferują również możliwość wynajmu przestrzeni biurowej, a nawet pełnej infrastruktury. Dzięki temu firmy mogą skupić się na swoich najważniejszych celach biznesowych bez potrzeby angażowania dodatkowych funduszy i zasobów ludzkich do tworzenia dedykowanych rozwiązań dla ich indywidualnych potrzeb. 

    Rodzaje outsourcingu

    Istnieje wiele rodzajów outsourcingu, które mogą być stosowane do różnych celów. Te typy obejmują outsourcing procesów biznesowych, outsourcing pracowniczy, outsourcing IT, body leasing, outsourcing procesu rekrutacji, outsourcing kadrowo-płacowy, outsourcing księgowy, offshoring, nearshoring etc. Każdy z nich daje firmom możliwości wykorzystania zewnętrznego personelu, aby osiągnąć cele biznesowe bez konieczności angażowania wewnętrznych pracowników czy zatrudniania ekspertów na stałe wewnątrz organizacji. 

    54% firm nie zauważyło zmiany w jakości outsourcowanych usług. Skorzystaj z naszego poradnika i dowiedz się jak skutecznie wykorzystać outsourcing. 

    Outsourcing ad hoc

    Czasowy wzrost wydajności

    Założeniem outsourcingu jest całościowy korzystny wpływ na wydajność organizacji. Jednak szczególnie w wyjątkowych sytuacjach rynkowych lub w kluczowych momentach firmy może się okazać niezwykle przydatny. Poprzez powierzenie istotnych, ale drugorzędnych zadań lub procesów, agencji rekrutacyjnej, firmy są stanie skupić się w konkretnym czasie na swoim core business, czyli kluczowej działalności. Może to być outsourcing pracowniczy na stanowiskach finansowych, księgowych, związanych z zarządzaniem zasobami ludzkimi lub przetwarzanie płac. Często outsourcowana jest także praca na recepcji czy w customer support. Są to procesy lub stanowiska, które nie są podstawowymi kompetencjami w ramach struktury organizacyjnej. Firmy mogą także korzystać z doświadczenia agencji rekrutacyjnej w celu uzyskania lepszych rezultatów, czasowo zwiększając liczebność zespołów. Outsourcing tym samym umożliwia firmom rozwijanie się, kiedy sytuacja rynkowa wymaga zdecydowanych działań. 

    Chwilowe zapotrzebowanie na niszowe kompetencje

    Outsourcing pracowników może zapewnić firmom dostęp do niszowych kompetencji, które są szczególnie przydatne w określonych okolicznościach. Pracodawcy mogą używać tych kompetencji do realizacji unikalnych projektów lub uzupełnienia obecnego personelu bez potrzeby stałego zatrudnienia pracownika. Outsourcing pomaga zmniejszyć ryzyko związane z inwestowaniem funduszy na utrzymanie stałego eksperta. 

    Outsourcing na stałe

    Od zlecenia np. obsługi kadr i płac zewnętrznemu podmiotowi przez zatrudnianie niszowych ekspertów po udostępnianie całych zespołów do realizacji określonych projektów czy zadań w Twojej firmie, outsourcing to świetny sposób na obniżenie kosztów lub przyspieszenie procesów, które mogły być trudne do przeprowadzenia przy użyciu zasobów wewnętrznych. Także jako stałe rozwiązanie. 

    Długoterminowa współpraca umożliwia skoncentrowanie się na najważniejszych zadaniach i obowiązkach, podczas gdy agencja przejmuje inne procesy. Ponadto, pozwala to na elastyczność i szybką reakcje na pojawiające się problemy. Włączenie outsourcingu w strategie firmy ogranicza ryzyko biznesowe, koszty oraz czas, a jej efektem będzie większa kontrola nad procesem outsourcingu. 

    Dlatego ważne jest, aby dobrze wybrać agencję outsourcingową. Zweryfikować swoje potrzeby i cele, sprawdzić portfolio firm i opinie klientów. Ważne jest również, aby upewnić się, że agencja oferuje profesjonalne usługi, sprawny proces obsługi klienta oraz zapewnia niezbędne wsparcie techniczne i technologie, ma know-how i dużą bazę kandydatów. 

    Uniwersalny i spersonalizowany

    Outsourcing pozwala skupić się na kluczowych zadaniach i obszarach, szybciej reagować na problemy, a także ograniczyć ryzyko biznesowe i zmniejszyć koszty, jednocześnie zapewniając większy poziom kontroli nad procesami. Dzięki zrozumieniu pełnego zakresu korzyści i implikacji, jakie outsourcing może mieć dla wewnętrznych procesów organizacji, firmy mogą lepiej przygotować się do podejmowania krytycznych decyzji dotyczących tego, kiedy i jak korzystać z outsourcingu w celu uzyskania maksymalnej wydajności.  

    Przeczytaj nowy przewodnik Devire “Co to jest outsourcing w HR?” i dowiedz się, jak może pomóc osiągnąć Twoje cele biznesowe. 

    Szukasz sprawdzonej firmy rekrutacyjnej? A może szukasz najlepszych ekspertów na rynku pracy, z którymi zrealizujesz kluczowy projekt? Skontaktuj się z nami.