Cicha rezygnacja coraz bardziej powszechna – dlaczego?
  • Cicha rezygnacja coraz bardziej powszechna – dlaczego?

     

    Brak zaangażowania pracowników to problem, który prześladuje pracodawców na całym świecie. Ostatnie badanie przeprowadzone przez Instytut Gallupa wykazało, że tylko 14 proc. ludzi jest zadowolonych ze swojej pracy, a Polska zajęła 25 miejsce na 38 analizowanych krajów europejskich. Taki poziom braku zaangażowania ma duży wpływ na rynek pracy. Czym jest cicha rezygnacja? Dlaczego jest coraz bardziej powszechna w Polsce? Jak na cichą rezygnację reagują pracodawcy? Sprawdźmy!  

    Cicha rezygnacja – czym jest?

    Cicha rezygnacja jest częstym problemem w wielu miejscach pracy. Można ją zdefiniować jako wykonywanie swoich obowiązków zawodowych z minimalnym zaangażowaniem, unikanie brania odpowiedzialności lub brak myślenia o swoim wkładzie w rozwój firmy. Może to mieć negatywny wpływ na wydajność pracy i morale zespołu, a także prowadzić do wyższych kosztów rekrutacji i rotacji. 

    Istnieje wiele czynników, które mogą przyczynić się do rozpowszechnienia tego zjawiska, takich jak inflacja, dostęp do dóbr i usług czy niepewna sytuacja geopolityczna. Jednak jednym z najistotniejszych problemów jest po prostu inne podejście do pracy. Coraz większa część pracowników czuje się bardziej skłonna do cichej rezygnacji poprzez minimalne zaangażowanie i wykonywanie tylko powierzonych zadań, bez chęci rozwijania nowych kompetencji czy budowania swojego wkładu w osiągniecia firmy. 

    Chcesz dowiedzieć się więcej o najnowszych trendach na rynku pracy? Sprawdź następujące publikacje:

    element dekoracyjny

    Minimalne zaangażowanie – jak reagują pracodawcy?

    Najczęstszym powodem tzw. replacementu (poufny projekt wymiany pracownika) jest cicha rezygnacja. Decyzja o zastąpieniu zatrudnionej osoby związana jest z brakami merytorycznymi, brakiem umiejętności zarządzania zespołem i delegowania obowiązków, czy rażącymi błędami wpływającymi na działalność danej firmy. Innym razem zmiana pracownika na stanowisku uwarunkowana jest z cyklem życia firmy i zależy od intensywnego rozwoju i potrzeb nowych kompetencji. Niezależnie od przyczyny, replacementu, to proces rekrutacyjny mający na celu znalezienie nowego pracownika, który zastąpi osobę wciąż zatrudnioną. Najczęściej poszukiwania prowadzone są w sposób poufny. Dzięki temu pracodawca ma pewność, że proces rekrutacji jest płynny, a na stanowisko zostanie wybrany najlepszy kandydat.  

    Jak działy HR i managerowie powinni reagować na cichą rezygnację? Co długofalowo może zapewnić wysokie zaangażowanie pracowników? Sprawdź 7 sposobów dla HR na radzenie sobie z cichą rezygnacją.

    Kompetencje przyszłość

    W miarę jak pracodawcy spoglądają w przyszłość, coraz bardziej skupiają się na znalezieniu pracowników posiadających umiejętność nieszablonowego myślenia i dostosowywania się do zmian. Chociaż rozwiązywanie złożonych problemów i elastyczność poznawcza zawsze były ważnymi umiejętnościami, stają się one jeszcze bardziej istotne w ciągle zmieniającym się świecie. Przedsiębiorcy, którzy chcą być na bieżąco, powinni skupić się na strategiach rekrutacyjnych, które podkreślają te kompetencje. Zatrudniając pracowników, którzy są dobrze przygotowani do radzenia sobie ze zmianami i chcą się nieustanie rozwijać, pracodawcy mogą przygotować się na sukces w nadchodzących latach. 

    Jeśli potrzebujesz sprawdzonej agencji rekrutacyjnej lub szukasz najlepszych ekspertów na rynku pracy, którzy pomogą Ci zrealizować kluczowy projekt, to skontaktuj się z nami.

    Szukasz pracy? Zobacz aktualne oferty pracy dla specjalistów i managerów z każdej branży!

    Pobierz raport płacowy dla Twojego regionu i sprawdź aktualne stawki wynagrodzeń.

    element dekoracyjny
    element dekoracyjny

    Nowa rola liderów

    Jeśli menedżerowie chcą zwiększyć poziom zaangażowania w swoim miejscu pracy, muszą zrozumieć czynniki, które powodują, że ich pracownicy przestają się angażować i rozwijać. Tylko wtedy mogą podjąć kroki, aby rozwiązać ten problem i stworzyć bardziej produktywne środowisko pracy.  

    Przy galopującej inflacji i napiętej sytuacji geopolitycznej, która nie sprzyja zapewnieniu stabilizacji pracownikom, co mogą zrobić firmy? Tworzenie i utrwalanie wizerunku atrakcyjnego pracodawcy wymaga czegoś więcej niż zaspokojenia podstawowych potrzeb – konieczne jest wykazanie się empatią wobec osób, którymi się zarządza. Aby to zrobić, menedżerowie muszą wiedzieć, czego oczekują od swoich pracowników, a także jak te oczekiwania można spełnić, oferując odpowiednie świadczenia pracodawcy dla pracownika. 

    Badanie satysfakcji pracowników to świetny sposób na ocenę poziomu zadowolenia wśród pracowników. Dane te mogą pomóc zidentyfikować, czego potrzebują i pragną od swojej pracy, co umożliwia podjęcie działań skoncentrowanych na zaspokojeniu tych oczekiwań za pomocą dopasowania strategii do ich potrzeb. 

    O Autorze

    Joanna Galińska Senior Team Leader Legal & HR odpowiada za rekrutacje stałe do działów personalnych oraz prawnych. Asia już na początku swojej kariery zawodowej była odpowiedzialna za wspomniane obszary, dzięki temu świetnie rozumie potrzeby klientów i kandydatów oraz ich oczekiwania. Klienci określają ekspertkę w referencjach jako partner biznesowy, ponieważ doskonale zna specyfikę poszukiwania i zatrudnienia największych talentów HR & Legal.