Chief Happiness Officer – kim jest i czym się zajmuje?
  • Chief Happiness Officer – kim jest i czym się zajmuje?

     

    Pracoszczęście – to słowo pochodzenia duńskiego, które w 2014 roku zapoczątkowało nowy trend na rynku pracy. Idea z powodzeniem przyjęła się na zachodzie i znajduje coraz więcej sympatyków w Polsce. Firmy już dziś tworzą w swoich strukturach miejsce dla tzw. Dyrektorów ds. szczęścia. Kim jest Chief Happiness Officer? Czym się zajmuje i ile zarabia? 

    Chief Happiness Officer– kim jest?

    Szczęśliwe miejsca pracy to nie tylko szczęśliwi pracownicy – to produktywne, kreatywne i odnoszące sukcesy firmy. Ostatnie badania przeprowadzone przez Harvard Business Review wykazały, że kiedy szczęście pracowników w pracy wzrosło o 31 proc., stali się oni bardziej zaangażowani w swoją pracę, co doprowadziło do wzrostu kreatywności, jak również do wzrostu sprzedaży o 37 proc.  

    Aby pozostać konkurencyjnym w ciągle zmieniającym się środowisku biznesowym, ważne jest, by mieć zespół, który dzieli się swoją pasją i kreatywnie podchodzi do zmiany. Obecnie głównym wyzwaniem dla każdego działu HR jest zatrudnienie i utrzymanie zaangażowanych i lojalnych pracowników. Właśnie dlatego pracodawcy potrzebują osób, które zadbają o utrzymanie odpowiedniego poziomu poczucia szczęścia wśród pracowników. Chief Hapiness Officer, Happiness Lead, Happy Manager lub Dyrektor ds. szczęścia jest właśnie taką osobą.  

    Chief Hapiness Officer jest odpowiedzialny za tworzenie środowiska, w którym pracownik czuje się szczęśliwy i doceniony. Do ich obowiązków należy m.in. tworzenie i wdrażanie strategii mających na celu poprawę satysfakcji, motywacji i ogólnego samopoczucia pracowników, opracowanie strategii komunikacji, która zaangażuje pracowników i zachęci ich produktywności, szkolenie pracowników w zakresie radzenia sobie ze stresem i planowanie warsztatów mindfulness, czy opracowywanie zasad i procedur dotyczących pracy oraz zapewnienie przestrzegania kultury i wartości firmy. 

    Wymagane kompetencje

    Chief Happiness Officer musi mieć odpowiednie kompetencje z różnych dziedzin, w tym umiejętności zarządzania i interpersonalne. Dodatkowo, aby lepiej zrozumieć, jak ludzie pracują razem i jakie są ich potrzeby, wymaga się od nich nie tylko empatii, ale także doświadczenia rekrutacyjnego oraz związanego z projektowaniem działań szkoleniowych i rozwojowych. Aby odnieść sukces na tym stanowisku, muszą rozumieć zawiłości prawa pracy i świadczeń pracowniczych. 

    Osoby, które są zainteresowane piastowaniem stanowiska Chief Happiness Officer muszą wziąć udział w szkoleniu, które zostanie potwierdzone certyfikatem. Oczywiście Ci, którzy nie chcą ubiegać się o certyfikat, ale mają odpowiednie kompetencje – mogą zająć się pracoszczęsciem w organizacji, ale jako Hapiness Lead, Happy Manager czy Happiness Expert. 

    Chcesz dowiedzieć się więcej o najnowszych trendach na rynku pracy? Sprawdź następujące publikacje:

    Chief Happiness Officer – zarobki

    Chief Happiness Officer to stosunkowo nowe stanowisko nie tylko w Polsce, ale również na zachodzie. Odnotowaliśmy pojedyncze przypadki zatrudniania osób, które miałaby zajmować się tylko tym jednym obszarem. W tych przypadkach zarobki oscylowały między 7 000 a 11 000 zł brutto.  

    Natomiast w wielu organizacjach funkcjonują eksperci HR nazywani multiskillerami. Są to osoby, które mają właściwe kompetencje i realizują je na dwóch stanowiskach w ramach jednego kontraktu. Najczęściej ci pracownicy są HR Business Partnerami lub HR Managerami i dodatkowo pełnią rolę Hapiness Leada czy Happy Managera. Ci eksperci są oczywiście odpowiednio wynagradzani za dodatkową pracę w formie premii uznaniowej miesięcznej czy kwartalnej.  

    Czy każda firma potrzebuje Chief Happiness Officer?

    Obecnie najbardziej utalentowani kandydaci zasypywani są ofertami pracy. Sytuacja dla pracodawców staje się trudniejsza, ponieważ spośród nowo zatrudnionych pracowników wielu wytrzymuje jedynie okres próbny lub pierwszy rok pracy. Trend dotyczący zatrudniania Chief Hapiness Officerów jest jeszcze stosunkowo nowy i mało popularny w Polsce, ale wraz z rosnącą konkurencyjnością rynku pracy nadszedł czas, aby pracodawcy zaczęli się interesować poszukiwaniem osób, które pomogą ich w budowaniu zaangażowania pracowników i zwiększeniu zadowolenia. 

    W Devire samoistnie dzieją się “akcje happinesowe”, a dzięki podejściu ludzi i ich pozytywnej energii poczucie szczęścia się mnoży. Bardzo ważna jest dla nas integracja. Poza dość standardowymi działaniami, takimi jak: wiosenne otwarcie tarasu, cotygodniowe sesje ćwiczeń, mecze siatkówki plażowej, dzień doceniania pracownika, pomocowa akcja świąteczna czy wspólne pomaganie innym, mamy też wyjątkowe, stworzone przez nas akcje jak np.: 

    Incentive Devire – to coroczny wyjazd dla osób z najlepszymi wynikami. Destynacja do ostatniej chwili pozostaje tajemnicą, a pracownicy otrzymują jedynie wskazówki. Do tej pory nasi pracownicy świętowali swoje wyniki na Islandii, w Grecji, czy we Włoszech.  

    Grywalizacja – dla fanów rywalizacji idealnym rozwiązaniem jest intranet i znajdująca się na nim platforma grywalizacyjna. Nasi pracownicy rozwiązują tam różne zadania/wyzwania, zbierają punkty i mogą angażować się we współtworzenie akcji – od charytatywnych, po decyzje dotyczące rozwiązań biurowych czy imprez integracyjnych. 

    Różowy październik i Movember – to akcja Devire podnosząca świadomość na temat profilaktyki nowotworowej. W tym roku po raz kolejny przygotowaliśmy warsztaty, aby przypomnieć pracownikom o tym, jak ważne jest sprawdzanie swojego zdrowia pod kątem wszelkich oznak i symptomów raka.  

    Działania happinessowe są atutem, który przynosi korzyści zarówno pracownikowi, jak i organizacji. Aby firma mogła odnieść sukces, ważne jest, aby zadbała o potencjał i szczęście swoich pracowników. Przedsiębiorstwa, które są w stanie to zapewnić, maksymalizują zyski i przyciągają najbardziej utalentowanych kandydatów. Dodatkowo działanie te pozwalają zmniejszyć wskaźnika rotacji oraz kreują pozytywny wizerunek marki — nic dziwnego, że jest to obszar, w który wiele firm chce inwestować.

    Budżetowanie rekrutacji na 2023. Elastyczne rozwiązania na niepewne czasy.

    O Autorze

    Aleksandra Wojtkowska – HR Business Partner & Happiness Lead – posiada ponad 5-letnie doświadczenie w zarządzaniu ludźmi i procesami HR, w tym od ponad roku odpowiada w Devire za zwiększenie zadowolenia pracowników oraz budowanie ich zaangażowania. 

    Szukasz pracy? Sprawdź aktualne oferty.

    Szukasz sprawdzonej firmy rekrutacyjnej? A może szukasz najlepszych ekspertów na rynku pracy, z którymi zrealizujesz kluczowy projekt? Skontaktuj się z nami.