
Próby oszustwa. Znaleźliśmy przypadki osób fałszywie twierdzących, że reprezentują Devire. Jeśli natkniesz się na podejrzane wiadomości (zwłaszcza wysyłane za pośrednictwem poczty elektronicznej lub komunikatorów, takich jak Telegram lub Messenger), unikaj interakcji z nimi. Devire utrzymuje wysokie standardy prywatności i nigdy nie prosi o poufne informacje finansowe ani nie pobiera opłat od kandydatów do pracy. Jeśli masz wątpliwości czy wiadomość pochodzi od naszego pracownika skontaktuj się z nami.
UkryjROI w HR: Wartość, która przekracza liczby
7 min czytania
6 maja 2025

Beata Pucyk
Devire Group HR Director

ROI w HR to temat, który z pozoru wzajemnie się wyklucza, ponieważ chodzi o policzenie czegoś, co jest z natury niepoliczalne – wartości inwestycji w rozwój pracowników. To jak z czasem i pieniędzmi: chcesz zaoszczędzić czas? Musisz zainwestować pieniądze w efektywne rozwiązania. W obu przypadkach stajemy przed dylematem, co jest dla nas ważniejsze w danym momencie. Dlatego warto podejść do tego holistycznie – łączyć dane ilościowe z jakościowymi i na bieżąco monitorować trendy. Oto nasza metoda jak sutecznie mierzyć ROI w HR.
Czym jest ROI w HR?
ROI, czyli Return on Investment, to wskaźnik, który w HR mierzy, jak efektywne są inwestycje w zarządzanie personelem. Dzięki niemu można ocenić, jakie korzyści finansowe przynoszą firmie różne działania HR, takie jak rekrutacja, szkolenia, rozwój pracowników czy programy motywacyjne.
Obliczanie ROI w HR polega na porównaniu zysków z działań HR z kosztami tych działań. Można to zapisać jako: (zysk netto / koszty inwestycji) x 100%.
W kontekście HR, zysk netto to finansowe korzyści z działań Human Resources, a koszty inwestycji to wszystkie wydatki związane z tymi projektami.
Dlaczego warto mierzyć ROI w HR?
Mierzenie ROI w dziale HR jest kluczowym narzędziem, które pozwala nie tylko ocenić i poprawić efektywność działań, ale również zbudować silniejszą i bardziej strategiczną rolę działu zasobów ludzkich:
- Transparentna ocena efektywności: Mierzenie zwrotu z inwestycji pozwala organizacjom ocenić, jak efektywnie używają zasobów i inwestycji w obszarze HR do osiągnięcia swoich celów biznesowych.
- Optymalizacja działań HR: Analiza ROI podpowiada, co najlepiej działa oraz, które obszary wymagają poprawy. To z kolei umożliwia skuteczniejsze zarządzanie zasobami i procesami wewnątrz organizacji oraz skupienie się wyłącznie na skutecznych strategiach.
- Efektywniejsze planowanie i prognozowanie: Śledzenie ROI pozwala na lepsze planowanie i inwestowanie pieniędzy działu HR. Umożliwia również skuteczne prognozowanie przyszłych potrzeb kadrowych oraz wspiera efektywne zarządzanie personelem.
- Podnoszenie świadomości w zarządzie: Dzięki mierzeniu ROI w HR zyskuje się konkretne dane, które można zaprezentować osobom decyzyjnym w organizacji. Jest to konkretny dowód efektów pracy HR oraz podstawa do negocjacji — na przykład podczas planowania budżetu.
- Wsparcie dla strategicznego podejścia w HR: Dane dotyczące ROI umożliwiają specjalistom HR wejście w pozycję równoprawnego partnera biznesowego. Jest to możliwe dzięki pokazaniu, jak inicjatywy działu personalnego przyczyniają się do osiągania dalekosiężnych celów organizacji.
- Uzasadnienie inwestycji oraz alokacji budżetu: Mierzenie ROI pomaga wykazać wartość projektów i inicjatyw HR, co jest szczególnie ważne w kontekście budżetowania i uzasadniania przyszłych inwestycji. Dzięki temu można lepiej argumentować potrzebę wydatków na takie działania, jak szkolenia, programy rozwojowe, czy nowe systemy HR.
- Wzmocnienie pozycji działu HR: W organizacjach, gdzie dział HR jest postrzegany głównie jako centrum kosztów, mierzenie ROI może pomóc wzmocnić jego rolę jako strategicznego partnera biznesowego, który realnie przyczynia się do sukcesu firmy.
- Efektywne zarządzanie talentami: Mierzenie ROI pozwala również ocenić efektywność działań rekrutacyjnych, programów szkoleniowych czy systemów ocen pracowniczych. Analizując te dane, HR może lepiej zarządzać talentami i dostosowywać strategię rozwoju pracowników do zmieniających się potrzeb rynku i samej organizacji.
W których obszarach można mierzyć zwrot z inwestycji w HR?
Zwrot z inwestycji można (i warto) mierzyć na wielu poziomach. Do najważniejszych z nich należą:
Wskaźniki wydajności pracowników
Śledzenie wskaźników, takich jak rotacja personelu, absencja, zaangażowanie i wydajność, może pokazać, jak skuteczna jest strategia HR.
Koszty zatrudnienia
Obliczanie kosztów rekrutacji i szkoleń oraz porównanie ich z czasem zatrudnienia i wydajnością pracowników dostarcza informacji o efektywności działań HR w zatrudnieniu i utrzymaniu pracowników.
Analiza kosztów i korzyści
Szczegółowa analiza kosztów działań HR w zestawieniu z ich korzyściami pozwala ocenić zwrot z inwestycji. Na przykład program rozwoju liderów może wiązać się z kosztami szkoleń, ale również zwiększać wydajność i zatrzymywać pracowników.
Zwiększenie zaangażowania pracowników
Badanie poziomu zaangażowania pracowników i jego wpływu na wskaźniki biznesowe, takie jak wydajność, satysfakcja klienta czy innowacyjność, daje rzetelne dane o wpływie strategii HR na wyniki organizacji.
Analiza czasu trwania procesów HR
Mierzenie czasu potrzebnego na realizację procesów HR, takich jak rekrutacja, szkolenia czy ocena pracowników, pozwala ocenić ich efektywność i zidentyfikować obszary do usprawnienia.
Wskaźniki finansowe
Analiza wskaźników finansowych, takich jak zysk czy przychód na pracownika, pomaga zrozumieć wpływ działań HR na wyniki finansowe organizacji.
Jak mierzyć ROI w HR?

Jak mierzyć ROI w HR?
Aby zmierzyć ROI w HR, warto podejść do tego w sposób kompleksowy i metodyczny, korzystając z odpowiednich narzędzi i wskaźników.
- Identyfikacja kluczowych wskaźników: proces mierzenia ROI w HR należy rozpocząć od zdefiniowania, które wskaźniki powinny zostać wzięte pod uwagę.
- Zbieranie danych: ważne jest, aby dane były dokładne i regularnie aktualizowane.
- Analiza dostępnych zbiorów danych: po określonym czasie należy ocenić, jakie korzyści przyniosły działania HR. Mogą to być zarówno korzyści finansowe (np. zwiększenie przychodów dzięki lepszej wydajności pracowników), jak i niefinansowe (np. większe zaangażowanie pracowników).
- Optymalizacja działań: dopiero po przeanalizowaniu konkretnych danych, można udoskonalić działania w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi. Bez wątpienia pomogą nam w tym zebrane dane oraz ich wcześniejsza analiza.
Przykładowe wyliczenie ROI w HR
Wyliczenie ROI dla szkoleń to popularny, ale budzący wątpliwości przykład. Można to zrobić metodą wartości dodanej – dzieląc wartość dodaną z przyrostu kompetencji dzięki szkoleniu przez koszty szkolenia, a następnie mnożąc przez 100%.
Kluczowa jest tu definicja wartości dodanej. Określa się ją jako pomnożenie wartości wynagrodzenia z tytułu kompetencji objętych szkoleniem przez przyrost tych kompetencji.
Aby pomiar ROI dla szkoleń był możliwy, HR musi zadbać o takie aspekty, jak…
- Określenie celów biznesowych, do których dane szkolenie w organizacji ma doprowadzić. Należy zadać sobie pytanie: po co wprowadzamy tę inwestycję? Jak ma to wpłynąć na efektywność bądź kompetencje?
- Przeprowadzenie oceny wstępnej (oczywiście jeszcze przed szkoleniem). Jeśli wiadomo, co powinno ulec poprawie, można to zmierzyć na przykład za pomocą testów lub ocen praktycznych i za ich pomocą określić punkt wyjścia.
- Analiza wydajności po szkoleniu, czyli porównanie wskaźników z danymi zebranymi przed szkoleniem, żeby móc odnotować postępy.
- Analiza wskaźników finansowych. Porównanie kosztów szkolenia z uzyskanymi korzyściami, takimi jak zwiększona produktywność, obniżenie kosztów operacyjnych czy zyski związane z nowymi umiejętnościami pracowników.
Mierzenie ROI w HR — podsumowanie
Zarządzanie zasobami ludzkimi odgrywa kluczową rolę we współczesnych organizacjach. Wpływa bowiem bezpośrednio na wyniki finansowe i operacyjne firm.
Aby móc jednak określić, czy te działania są opłacalne i efektywne, należy je przeanalizować. Aby to zrobić, trzeba zacząć mierzyć ROI w HR. Jest to jednak dość kompleksowy proces, który wymaga odpowiedniego zaplanowania i wdrożenia.
Korzyści płynące z analizy działań HR są naprawdę dalekosiężne. Skrupulatne mierzenie ROI pomaga bowiem firmom zrozumieć, w jaki sposób działania z zakresu Human Resources wpływają na wyniki biznesowe. Ich efektywna analiza może pomóc organizacji w osiągnięciu znacznie lepszych wyników.

Beata Pucyk
Devire Group HR Director
Dyrektor HR z ponad 15-letnim doświadczeniem w zarządzaniu zasobami ludzkimi, zdobywanym w strukturach wewnętrznych i doradztwie personalnym. Od lat związana z międzynarodową Grupą Devire, gdzie odpowiada za strategię HR, wspiera kadrę zarządzającą i rozwija kulturę organizacyjną. Psycholog, certyfikowany Asesor AC/DC. Łączy wiedzę ekspercką z podejściem biznesowym, stawiając na synergię, rozwój i zaangażowanie.

